Debata z udziałem etyków, organizatorów akcji „Domagamy się wycofania religii ze szkół” z zespołu Liberte! oraz edukatorek z Fundacji Nowoczesnej Edukacji SPUNK.
24 marca, wtorek, godz. 18:00
Świetlica KP w Łodzi, Piotrkowska 101 (lewa oficyna, I piętro)
„Wpływ decyzji o wprowadzeniu religii do szkół publicznych na kształt życia publicznego w Polsce w pełni można ocenić dopiero dzisiaj, czyli po dwudziestu latach. Obecność religii w szkołach przyczyniła się do wprowadzania coraz bardziej restrykcyjnego prawa zgodnego z nauczaniem kościoła. Odcisnęła piętno na polityce państwa w odniesieniu do zdrowia i rodziny. Wpłynęła na język, jakim mówi się o aborcji, in vitro czy seksualności. Rzecz nie w tym, że religia indoktrynuje uczniów i formatuje ich myśli według katolickich schematów. Chodzi o to, że obecność religii w szkołach publicznych de facto jako jedynego przedmiotu odnoszącego się do kwestii etycznych, duchowych i seksualnych przypieczętowała monopol kościoła katolickiego na zabieranie głosu w tych sprawach w sferze publicznej, ograniczając znaczenie demokratycznej debaty.”
Maciej Gdula: Jak naprawić to, co zepsuła religia w szkołach
Temat sprzeciwu wobec religii w szkołach już dawno nie jest jedynie sporem światopoglądowym. Wobec finansowania jej z budżetu państwa, to także spór budżetowy. A ponad wszystko to spór dotyczący ilości godzin, jakości i efektywności edukacji w polskich szkołach.
Sama edukacja religijna, nie dotyczy dziś jedynie kwestii wiary. Religijni edukatorzy i edukatorki coraz częściej zabierają głos także w ramach zajęć z etyki czy edukacji seksualnej. Czy przez te dwadzieścia lat katecheza w szkołach nauczyła dzieci świadomości, odpowiedzialności i szacunku w stosunku do siebie samego i innych osób? Czy także nauka etyki stanowi konkurencję dla religii?
Porozmawiajmy o religii i edukacji religijnej w szkołach!