Miasto

Muzyka i wizualność w czasach popkultury: PRL, lata 80. | Swojskie czy obce?

Seminarium Uniwersytetu Krytycznego prowadzone przez Zespół Badań Praktyk Późnej Nowoczesności.

Uniwersytet Krytyczny | Muzyka i wizualność w czasach popkultury, vol 4: PRL, lata 80. | Swojskie czy obce? (m.in. Tilt, Osjan, Izrael, Dezerter, Sedes)

Prowadzenie: Zespół Badań Praktyk Późnej Nowoczesności (Natalia Grądzka, Antoni Michnik, Klaudia Rachubińska, Xawery Stańczyk)

29 października, wtorek, godz. 19.00
Krytyka Polityczna, ul. Foksal 16, II p., Warszawa

W Polsce Ludowej muzyka ludowa była obecna i nieobecna jednocześnie: funkcjonowała w ramach zespołów pieśni i tańca czy w folkowych motywach w twórczości Czesława Niemena, Maryli Rodowicz i grupy No To Co, a więc spetryfikowana w instytucjonalnych ramach ludowości albo zbanalizowana do form popularnej cepelii. Z drugiej strony, od lat 70. młodzi ludzie w teatrze, muzyce i sztukach wizualnych poszukiwali tego, co etniczne, pierwotne, prymitywne i autentyczne. Od folkowych improwizacji Osjana, przez Izrael i inne zespoły reggae, po punkowe załogi w prowincjonalnych miasteczkach muzyka lat 80. w PRL tętniła plemienną wspólnotowością.

W szerszym, czteroosobowym gronie, pragniemy w tym roku poszerzyć formułę wykładów i zaprosić bezpośrednio do rozmowy o muzyce popularnej i wizualności. W tym celu proponujemy jako temat konkretny czas i konkretne miejsce – Polskę lat 80.

Zapraszamy na cykl naprzemiennych wykładów w ramach Uniwersytetu Krytycznego orazotwartych seminariów Instytutu Studiów Zaawansowanych, na temat tego jak brzmiała i wyglądała muzyka popularna ostatniej dekady PRL-u oraz jakie miało to społeczne konsekwencje. Na wykładach będziemy przedstawiać nasze interpretacje różnych aspektów muzyki popularnej lat 80-tych w Polsce, natomiast podczas seminariów mamy nadzieję poddać je wspólnej, pogłębionej, krytycznej analizie wychodząc od szeregu tekstów teoretycznych. 

Natalia Grądzka – doktorantka w Zakładzie Filmu i Kultury Wizualnej Instytu Kultury Polskiej UW, absolwentka UW, L’Université Paris-IV Sorbonne i Collegium Civitas. Połowa duetu djskiego Miłość na Melanżu grającego na imprezach piosenki z lat 80. 

Antoni Michnik – historyk kultury, absolwent Instytutu Historii Sztuki UW, student Kolegium MISH UW. Członek-założyciel Grupy ETC, współpracownik Stowarzyszenia im. Stanisława Brzozowskiego. Publikował między innymi w „Zeszytach Literackich”, „Kwartalniku Filmowym”, „Kontekstach”, „Glissandzie”. Zajmuje się przede wszystkim kręgiem kultury niemieckiej oraz związkami muzyki z wizualnością (muzyką popularną, awangardami, kinem). 

Klaudia Rachubińska – absolwentka Wydziału Psychologii UW, doktorantka Instytutu Kultury Polskiej UW, członkini Grupy ETC; zajmuje się problematyką ciała w kulturze, strategiami wizualnego konstruowania tożsamości, psychoanalizą kultury, myślą feministyczną drugiej i trzeciej fali. Do jej zainteresowań należą także związki między muzyką a wizualnością, intermedialność w sztuce współczesnej, performance i sztuki performatywne oraz działania neoawangardowego ruchu Fluxus. 

Xawery Stańczyk – doktorant w Instytucie Kultury Polskiej UW, gdzie przygotowuje rozprawę na temat kultury alternatywnej w Polsce w latach 1978-1996. Ukończył kulturoznawstwo w Instytucie Kultury Polskiej UW i socjologię w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych UW, w ramach programu MOST studiował też filmoznawstwo w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ. Interesuje się kulturą alternatywną, ruchami społecznymi, sztuką współczesną i przestrzenią miejską; społecznik, członek stowarzyszenia Miasto Moje A W Nim. W latach 2010-2012 członek redakcji „Res Publiki Nowej”, publikował m.in. w „Kulturze Współczesnej”, „Arteonie”, „Res Publice Nowej”, „op. cit.,”, „Barbarzyńcy”, „Didaskaliach”, „Lampie”, „Kulturze Liberalnej”, „Wyspie” „Przekroju” oraz w tomach zbiorowych. Ostatnio nakładem wydawnictwa Lampa i Iskra Boża ukazał się jego tomik poetycki Skarb piratów

Kolejne spotkania cyklu:
26.11:  Centralizacja a lokalność (m.in. Festiwale w Opolu, Sopocie, Kołobrzegu, Jarocinie)
7.01: Instytucje i obiegi (m.in. szkoły średnie, MDKi, kluby studenckie, masowe media)
4.02: Sugarmani PRLu (m.in. Drupi, Budgie, Camel, Leonard Cohen, Sal Solo) 

Pozostałe seminaria Uniwersytetu Krytycznego w semestrze jesiennym. 

uk jesien 2013

Projekt „Uniwersytet Krytyczny 2011-2013” realizowany jest dzięki dofinansowaniu ze środków m.st. Warszawy.

UM  

__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Zamknij