Prezentujemy wyniki ankiety wśród mieszkańców Gdańska na temat planów budowy Drogi Czerwonej.
Przedmiotem debaty „Jazda po Wrzeszczu”, która odbyła się 18 maja w Bibliotece Manhattan w Gdańsku, była koncepcja tzw. Drogi Czerwonej: równoległej do linii Szybkiej Kolei Miejskiej wielopasmowej drogi szybkiego ruchu, biegnącej przez Dolny Wrzeszcz aż do śródmieścia Gdyni – celów jej powstania, bilansu kosztów społeczno-urbanistycznych oraz przydatności jej budowy dla współczesnych mieszkańców Trójmiasta.
Prezentujemy opracowane wyniki wywiadu ankieterskiego, przeprowadzonego wśród uczestników spotkania. Pobierz plik [3,3 MB].
W panelu eksperckim udział wzięli: dr Tomasz Rozwadowski (urbanista, Politechnika Gdańska), Tomasz Larczyński (historyk) i Krystyna Narbutt-Ochocińska (urbanistka Biura Rozwoju Gdańska). Prowadzenie: Agnieszka Jurecka (architektka, Krytyka Polityczna).
Trójmiasto jest konurbacją ukształtowaną w unikalny w skali Polski kształt: nie koncentryczny, lecz liniowy, wzdłuż korytarza transportowego biegnącego między morzem i wysoką krawędzią Pojezierza Kaszubskiego. Biegnie nim linia Szybkiej Kolei Miejskiej i główna arteria transportu kołowego. W latach 50. i 60. władze PRL zaplanowały budowę drugiej alei – dwupasmowej drogi szybkiego ruchu, roboczo nazywając ją „Drogą Czerwoną”. Plany te nigdy nie zostały zrealizowane z uwagi na ogromne koszty, konieczność wyburzenia znacznej części historycznych obszarów Sopotu i Gdańska-Wrzeszcza oraz rozcięcia śródmieścia Gdyni.
W 2011 roku władze Gdańska, a w 2012 Gdyni, wróciły do tego pomysłu. Zrezygnował z niego leżący między nimi Sopot (oznacza to konieczność budowy przynajmniej czterokilometrowego tunelu pod miastem). Infrastruktura kolejowa od lat pozostaje niedoinwestowana. Być może należałoby przemyśleć rozwój SKM tak, by docelowo składy jeździły z większą częstotliwością. Równoległy stary ciąg drogowy al. Grunwaldzkiej-Zwycięstwa wciąż jest wydajny. Nie tworzą się na nim ciągłe korki nawet w godzinach szczytu, a za kilka lat dodatkowo odciąży go budowana obwodnica metropolitalna. Jak pogodzić rozwój transportu indywidualnego i zbiorowego z zachowaniem żywej tkanki miasta?
Uczestnicy spotkania mieli szansę zapoznać się z planami i wyrazić publicznie swój pogląd w tej sprawie. Opinie mieszkańców zostały zebrane za pomocą przyjaznej ankiety, a jej wyniki otrzymała Rada Dzielnicy Wrzeszcz Dolny, Biuro Rozwoju Gdańska, Zastępca Prezydenta ds. Polityki Przestrzennej Wiesław Bielawski, oraz przewodnicząca Rady Miasta Gdańska Agnieszka Owczarczak.
Wyniki ankiety tutaj[3,3 MB].
Fotorelacja ze spotkania tutaj.
Wsparcie:
Partner:
Patronat: