Miasto

Kanon idei

Solidarność, godność, wolność, wiara, empatia, naród, lokalność. W debacie publicznej są to coraz częściej puste hasła. Wybierzmy wspólnie najważniejsze! Zbudujemy wokół nich program Świetlicy.

Każdy może oddać dowolne 3 głosy na proponowane idee. Zachęcamy do głosowania w Świetlicy, w godzinach jej otwarcia (pn-pt, 12-18).
Jeśli nie mogą Państwo przyjść, mogą Państwo oddać głos telefonicznie (42 207 13 18) lub drogą e-mailową: lodz[at]poczta.krytykapolityczna.pl

Głosowanie kończymy 30 kwietnia.

Solidarność
Oznacza relację z drugim człowiekiem, za którego czujemy się odpowiedzialni i którego los nie jest nam obojętny. Czy solidarność to przegrana sprawa? Czy da się ją zinstytucjonalizować? Czy jesteśmy w stanie wyjść poza własny grupowy/lokalny/narodowy interes?

Godność
Godność obecna jest w polskiej konstytucji, w polskim kodeksie karnym, w kodeksie cywilnym, jest też fundamentem prawa kanonicznego. Ale czy łódzcy seniorzy postrzegają swoje życie jako godne? Kiedyś osoby sędziwe niejako z definicji postrzegano jako pełne godności i obdarzano szacunkiem. Teraz starość jawi się jako wstydliwa przypadłość. Co dzieje się w starości z godnością?

Wolność
Retoryczny urok tej idei jest tak wielki, że przyznają się do niej bardzo różne filozofie polityczne. W niej przejawia się nasza działająca podmiotowość, ściśle związana z godnością i odpowiedzialnością. Aby skonkretyzować pojęcie wolności i zastanowić się bliżej nad jego znaczeniami we współczesnym społeczeństwie, skupimy się na zagrożeniach dla wolności oraz na sposobach przeciwdziałania tym zagrożeniom.

Wiara
Czym obecnie jest wiara? Czy wiara leży u podstaw wszelkich ruchów protestu? Jaki kształt i charakter przybiera ta wiara? Zastanowimy się nad tym na przykładzie współczesnych ruchów „Oburzonych” oraz historycznych zrywów, takich jak Rewolucja 1905 roku, Poznański Czerwiec, działalność Komitetu Obrony Robotników i NSZZ „Solidarność”.

Empatia
To umiejętność zrozumienia drugiego człowieka oraz wczuwania się w sytuację innych ludzi. Empatia umożliwia prowadzenie dialogu zarówno na płaszczyźnie interpersonalnej, jak i ogólnospołecznej. Czy w polskiej rzeczywistości, gdzie silny wydaje się dyskurs neoliberalny, który akcentuje indywidualną odpowiedzialność i samodzielność oraz piętnuje „roszczeniowość” różnych grup, empatia wciąż może być istotną wartością?

Naród
Jaki wpływ na rozumienie słowa „naród” miały różne wydarzenia w historii Polski? Które grupy społeczne są i były postrzegane jako główny nośnik narodowej tożsamości, a które były pomijane? Jaka jest rola doświadczenia chłopskiego w budowaniu narodowej tożsamości? Dlaczego Łódź jako miasto powstałe w okresie rewolucji przemysłowej nie przystawało do tradycyjnie pojmowanej koncepcji polskości?

Lokalność
Trzy czwarte łodzian nie wierzy w swój wpływ na miasto i przez to nie wykazuje żadnego zaangażowania. Z drugiej strony coraz więcej społeczników działa na rzecz naszego miasta. Dzięki temu w przyszłym roku będziemy mieć budżet obywatelski.

Projekt dofinansowany ze środków Urzędu Miasta Łodzi.

__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Zamknij