Miasto

IV seminarium „Wolność, równość i sprawiedliwość w edukacji”

Zajęcia prowadzi dr Radosław Nawrocki. Cykl w ramach Uniwersytetu Krytycznego.

24 stycznia, piątek, godz. 18.00, Wydział Pedagogiczno-Artystyczny w Kaliszu UAM, Nowy Świat 28-30

O cyklu:

Zjawisko „school choice” w edukacji opierające się na mechanizmie wyboru szkoły przez rodziców generuje szereg wartych namysłu pytań. Gruntowna analiza tego mechanizmu wymaga zbadania i przedyskutowania kilku obszarów z nim związanych, co jest przedmiotem proponowanego seminarium.

Pierwszy z obszarów związany jest z aspektem moralnym dotyczącym charakteru wolności jaką winien posiadać rodzic, będący jednocześnie obywatelem. Właśnie zderzenie ze sobą tych dwóch ról (rodzica i obywatela) rodzi pewne aporie, wynikające z trudności pogodzenia interesu, jaki dotyczy roli rodzicielskiej (zapewnić swojemu dziecku jak najlepszą edukację, co często dzieje się kosztem innych dzieci) i interesu, jaki związany jest z rolą obywatela (zadbać o interes wspólnoty, do której przynależymy, co niejako wymusza wyjście poza nieco egoistyczne interesy charakterystyczne dla roli rodzicielskiej).

Kolejnym elementem eksploracji jest analiza zjawiska „school choice” z perspektywy odmiennych stanowisk ideologicznych. Inaczej bowiem omawiane zjawisko jest ujmowane z perspektywy neoliberalnej (przypadek Miltona Friedmana czy Jamesa Tooleya), gdzie możliwość wyboru szkoły traktuje się jako zręczny przykład wolnorynkowej gry prowadzącej do polepszenia jakości edukacji i tworzenia zalążka samoorganizacji społecznej, inaczej natomiast z perspektywy lewicowej (przypadek Herberta Gintisa czy Diane Ravitch), w której mechanizm wyboru szkoły oskarża się m.in. o wzmacnianie segregacji społecznych, spłycania charakteru edukacji w życiu społecznym czy upadek edukacji publicznej. Ciekawą perspektywą jest też w tym kontekście perspektywa liberalna, a dokładnie ten jej odłam, w którym próbuje się wykorzystać mechanizm „school choice” do realizacji idei sprawiedliwości społecznej (przypadek H. Brighousa czy R. Reicha). Kolejnym przedmiotem analizy jest obszar empiryczny, który ma nie tyle rozstrzygać o słuszności wybranej perspektywy, co raczej pokazać jak różne efekty społeczne może wywołać zjawisko „school choice”.

O prowadzącym:

dr Radosław Nawrocki – pedagog, pracownik Zakładu Zasobów Poznawczych Człowieka Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego w Kaliszu Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Autor pracy doktorskiej zatytułowanej Szkoła jako fikcja. Analiza kontrowersji pedagogicznych i filozoficznych związanych z oświeceniowymi ideałami pedagogicznymi i ich upadkiem napisanej pod kierunkiem prof. UAM dr. hab. Szymona Wróbla. Współautor książki Szkoła jako fikcja. Szkice z filozofii edukacji, Poznań-Kalisz: Wydawnictwo WPA 2010.

Zobacz program Uniwersytetu Krytycznego w Kaliszu.

Uniwersytet Krytyczny w Kaliszu działa pod patronatem Instytutu Studiów Zaawansowanych, we współpracy z Wydziałem Pedagogiczno-Artystycznym UAM w Kaliszu.

__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Zamknij