Miasto

Inna strona polskiego kina | Życie artystyczne w czasie wojny, czyli złoty ul

Seminarium Uniwersytetu Krytycznego prowadzone przez Krzysztofa Tomasika.

Uniwersytet Krytyczny | Inna strona polskiego kina | Życie artystyczne w czasie wojny, czyli złoty ul

Prowadzenie: Krzysztof Tomasik

11 grudnia, środa, godz. 19.00
Krytyka Polityczna, ul. Foksal 16, II p., Warszawa

Wbrew powszechnemu wyobrażeniu życie artystyczne istniało także w czasie wojny. W Warszawie począwszy od kwietnia 1940 r. jak grzyby po deszczu wyrastały kolejne teatry i teatrzyki. Działały także kina, a kilka polskich filmów miało wówczas swoje premiery (!). Warto się zastanowić kim były przysłowiowe „świnie” z hasła: „Tylko świnie siedzą w kinie, co bogatsze to w teatrze”. Stanowisko polski podziemnej zakazujące występów w teatrach okazało się niekonsekwentne i szkodliwe. Na konkretnych przykładach (Junosza-Stępowski, Malicka, Dymsza, Benita, Zdzitowiecki, Rakowiecki) prześledzimy co i dlaczego wybierali polscy aktorzy.

Krzysztof Tomasik – publicysta, biografista, badacz polskiego homoseksualizmu. Autor głośnych książek Homobiografie. Pisarki i pisarze polscy XIX i XX wieku (2008) oraz Gejerel. Mniejszości seksualne w PRL-u (2012), redaktor zbioru PRL-owskich reportaży Mulat w pegeerze (2011). Na Uniwersytecie Krytycznym w poprzednich latach prowadził seminaria: „Zwrot biograficzny. Historia zapisana w życiorysach” i „Biografie filmowe. Gwiazdy PRL-u”.

______

Kontynuacja cyklu Krzysztofa Tomasika zbudowanego na przekonaniu, że „Polskie kino jest tak naprawdę nieznane”. W czasie kolejnych spotkań zajmować się będziemy mniej oczywistymi zjawiskami, którym należy się baczniejsza uwaga bądź mniej stereotypowe czy pobłażliwe podejście niż dotychczas prezentowane w historiografii polskiego filmu. Wykłady dotyczyć będą takich zjawisk jak kino przedwojenne, sytuacja aktorów (i kinomanów!) w czasie wojny, czas socrealizmu i odwilży, nie tylko politycznej, ale i obyczajowej. Powrócimy także do kina kobiet, tym razem w związku z dwiema ważnymi książkami Moniki Talarczyk-Gubały poświęconymi polskim reżyserkom filmowym. Jak zwykle przyświecać nam będzie pytanie czy spojrzenie na polskie kino z innej strony daje szansę okryć twórców niesłusznie zapomnianych i ich dokonania, niefunkcjonujące w powszechnej świadomości. Wszystkie spotkania będą licznie ilustrowane zarówno zdjęciami, jak i fragmentami filmów. 

Kolejne spotkania cyklu:
  8.01: Kino socrealistyczne, czyli jasne łany
29.01: Odwilż, czyli kociak

 
Pozostałe seminaria Uniwersytetu Krytycznego w semestrze jesiennym. 

 

uk jesien 2013

Projekt „Uniwersytet Krytyczny 2011-2013” realizowany jest dzięki dofinansowaniu ze środków m.st. Warszawy.

UM  

  

__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Zamknij