Seminarium Uniwersytetu Krytycznego prowadzone przez Krzysztofa Tomasika.
Uniwersytet Krytyczny | Inna strona polskiego kina | Życie artystyczne w czasie wojny, czyli złoty ul
Prowadzenie: Krzysztof Tomasik
11 grudnia, środa, godz. 19.00
Krytyka Polityczna, ul. Foksal 16, II p., Warszawa
Wbrew powszechnemu wyobrażeniu życie artystyczne istniało także w czasie wojny. W Warszawie począwszy od kwietnia 1940 r. jak grzyby po deszczu wyrastały kolejne teatry i teatrzyki. Działały także kina, a kilka polskich filmów miało wówczas swoje premiery (!). Warto się zastanowić kim były przysłowiowe „świnie” z hasła: „Tylko świnie siedzą w kinie, co bogatsze to w teatrze”. Stanowisko polski podziemnej zakazujące występów w teatrach okazało się niekonsekwentne i szkodliwe. Na konkretnych przykładach (Junosza-Stępowski, Malicka, Dymsza, Benita, Zdzitowiecki, Rakowiecki) prześledzimy co i dlaczego wybierali polscy aktorzy.
Krzysztof Tomasik – publicysta, biografista, badacz polskiego homoseksualizmu. Autor głośnych książek Homobiografie. Pisarki i pisarze polscy XIX i XX wieku (2008) oraz Gejerel. Mniejszości seksualne w PRL-u (2012), redaktor zbioru PRL-owskich reportaży Mulat w pegeerze (2011). Na Uniwersytecie Krytycznym w poprzednich latach prowadził seminaria: „Zwrot biograficzny. Historia zapisana w życiorysach” i „Biografie filmowe. Gwiazdy PRL-u”.
______
Kontynuacja cyklu Krzysztofa Tomasika zbudowanego na przekonaniu, że „Polskie kino jest tak naprawdę nieznane”. W czasie kolejnych spotkań zajmować się będziemy mniej oczywistymi zjawiskami, którym należy się baczniejsza uwaga bądź mniej stereotypowe czy pobłażliwe podejście niż dotychczas prezentowane w historiografii polskiego filmu. Wykłady dotyczyć będą takich zjawisk jak kino przedwojenne, sytuacja aktorów (i kinomanów!) w czasie wojny, czas socrealizmu i odwilży, nie tylko politycznej, ale i obyczajowej. Powrócimy także do kina kobiet, tym razem w związku z dwiema ważnymi książkami Moniki Talarczyk-Gubały poświęconymi polskim reżyserkom filmowym. Jak zwykle przyświecać nam będzie pytanie czy spojrzenie na polskie kino z innej strony daje szansę okryć twórców niesłusznie zapomnianych i ich dokonania, niefunkcjonujące w powszechnej świadomości. Wszystkie spotkania będą licznie ilustrowane zarówno zdjęciami, jak i fragmentami filmów.
Kolejne spotkania cyklu:
8.01: Kino socrealistyczne, czyli jasne łany
29.01: Odwilż, czyli kociak
Pozostałe seminaria Uniwersytetu Krytycznego w semestrze jesiennym.
Projekt „Uniwersytet Krytyczny 2011-2013” realizowany jest dzięki dofinansowaniu ze środków m.st. Warszawy.