Wsparcie Wspieraj Wydawnictwo Wydawnictwo Dziennik Profil Zaloguj się

Inna strona polskiego kina: Eros i film polski (cz. 2)

Zapraszamy na seminarium Uniwersytetu Krytycznego prowadzone przez Krzysztofa Tomasika.

Uniwersytet Krytyczny | Inna strona polskiego kina | Eros i film polski (cz. 2)

Prowadzenie: Krzysztof Tomasik

15 maja, środa, godz. 19.00, Krytyka Polityczna, ul. Foksal 16, II p., Warszawa

Panuje powszechne przekonanie, że polscy reżyserzy nie potrafią kręcić dobrych scen erotycznych, a te które przedstawiają są pruderyjne albo wulgarne. Czy tak jest w istocie i czy nigdy nie mieliśmy chlubnych wyjątków? Jak na dzisiejszym tle wypada produkcja PRL-owska? Czy mamy filmy, które można nazwać „erotykami”?

Druga część opowieści o erotyzmie w polskim kinie, tym razem o komercyjnym nurcie lat 80. i filmach z początku lat 90. Wśród omawianych tytułów m.in.: „Thais” (1983) Ryszarda Bera, „Bez końca” (1984) Krzysztofa Kieślowskiego, „Och Karol” (1985) Romana Załuskiego, „Łuk Erosa” (1987) Jerzego Domardzkiego, „Porno” (1989) i „Nic śmiesznego” (1995) Marka Koterskiego.

Kontynuacja cyklu seminariów Krzysztofa Tomasika „Inna strona polskiego kina” w ramach Uniwersytetu Krytycznego. Spotkaniom przyświeca przekonanie, że „Polskie kino jest tak naprawdę nieznane”. W czasie kolejnych spotkań rozmowa dotyczyć będą tego jak zostały przedstawione tematy, które nie kojarzą się z polskim filmem: erotyka, mniejszości seksualne, feminizm. Zastanawiać się będziemy jak je zaprezentowano, ale także w jaki sposób zostały odczytane przez krytykę filmową i do czego służyły scenarzystom i reżyserom. Przy okazji pojawić się musi pytanie czy spojrzenie na polskie kino z innej niż zazwyczaj obowiązująca strony daje szansę okryć twórców niesłusznie zapomnianych i ich dokonania, niefunkcjonujące w powszechnej świadomości. Wszystkie spotkania będą licznie ilustrowane zarówno zdjęciami, jak i fragmentami filmów. 

Raz w miesiącu w środy o 19.00.

Kolejne spotkanie cyklu: 
12.06: Gwiazdy na okładkach

Projekt „Uniwersytet Krytyczny 2011-2013” realizowany jest dzięki dofinansowaniu ze środków m.st. Warszawy.

UM

Komentarze

Krytyka potrzebuje Twojego głosu. Dołącz do dyskusji. Komentarze mogą być moderowane.

Zaloguj się, aby skomentować
0 komentarzy
Komentarze w treści
Zobacz wszystkie