O książce "Rewolucja 1905. Przewodnik Krytyki Politycznej".
Czy powstanie zawsze musi być narodowo-wyzwoleńcze, a rewolucja zanegowaniem porządku społeczno-ekonomicznego? Kto bierze udział w tych walkach i jakie cele przyświecają ich uczestnikom? A może tych różnic mimo perspektywy czasu oraz dwóch różnych zaborów wcale nie ma tak wiele?
23 marca, niedziela, godz. 17.00, Miejski Ośrodek Kultury, ul. Łubieńskiego 11, Gniezno
Porozmawiamy o książce Rewolucja 1905. Przewodnik Krytyki Politycznej, której tytułowe wydarzenie rozgrywało się w uprzemysłowionej Łodzi i zaborze rosyjskim, ale z kontekstem lokalnego Powstania Wielkopolskiego, jakie wybuchło 13 lat później w zaborze pruskim u progu odzyskania niepodległości.
Goście: Michał Gauza (Świetlica Krytyki Politycznej w Łodzi), Robert Gaweł (historyk, regionalista), Ramzes Temczuk (portal gniezno24.com) i Wiktor Marzec (socjolog).
O książce:
„Tym, którzy przerazili się czerwonej od promieni namiętnych twarzy ludu, zdawało się, że pryskają wszystkie wiązadła bytu naszego i dobrobytu, a to pryskały jedynie kajdany – lud stawał się obywatelem i ujmował w ręce swoje ster rządów nad krajem. Tak, zamęt zapanował. Błogosławiony wszechmocny zamęt” – tymi słowami Ludwik Krzywicki witał manifest konstytucyjny ogłoszony przez przerażonego rozmiarem strajków i protestów cara. Wydawało się wówczas, że rewolucja jest o krok od zwycięstwa, a po upragnioną wolność, w imię której wybuchnął ten „błogosławiony wszechmocny zamęt”, wystarczy sięgnąć ręką…
Carskie obietnice okazały się jednak niewiele warte. Dla swoich „poddanych” zamiast wolności car miał raczej nahajki, bagnety i sądy doraźne. I choć rewolucję można było stłumić represjami i przemocą, to uruchomionych przez nią procesów nie dało się już zatrzymać. To właśnie wtedy na ziemiach Kongresówki narodziła się nowoczesna, masowa polityka i kształtowały się ideowe podziały determinujące polskie życie publiczne w kolejnych dekadach. Rewolucja była też lekcją społecznej samoorganizacji i potężnym impulsem emancypacyjnym. Bez wiedzy o tym, czym była ta rewolucja, nie sposób zrozumieć historii Polski.