Wsparcie Wspieraj Wydawnictwo Wydawnictwo Dziennik Profil Zaloguj się

Jakub Majmurek

Filmoznawca, eseista, publicysta. Aktywny jako krytyk filmowy, pisuje także o literaturze i sztukach wizualnych. Absolwent krakowskiego filmoznawstwa, Instytutu Studiów Politycznych i Międzynarodowych UJ, studiował też w Szkole Nauk Społecznych przy IFiS PAN w Warszawie. Publikuje m.in. w „Tygodniku Powszechnym”, „Gazecie Wyborczej”, Oko.press, „Aspen Review”. Współautor i redaktor wielu książek filmowych, ostatnio (wspólnie z Łukaszem Rondudą) Kino-sztuka. Zwrot kinematograficzny w polskiej sztuce współczesnej.

Teksty

Afera Banasia to koniec rządów „bez żadnego trybu”

Jakub Majmurek: W sprawie Banasia trzeba żądać wyjaśnienia roli służb i nieustannie pytać, co wiedzieli Kamiński, Szydło, Morawiecki i Kaczyński.

ObserwujObserwujesz
morawiecki expose komentarz

Pozorna normalność Morawieckiego

Słuchając exposé szefa rządu, można było odnieść wrażenie, że Polska jest dla premiera chatą z kraja, której to, co dzieje się w świecie, zupełnie nie dotyczy. Komentarz Jakuba Majmurka.

ObserwujObserwujesz
pelna kultura puste konta raport

Praca w warszawskiej kulturze staje się luksusem

Jak wszędzie w Polsce, także w warszawskiej kulturze instytucje buduje się na niskopłatnej pracy i wyzysku kobiet. Rozmowa ze współautorem raportu „Pełna kultura – puste konta”.

ObserwujObserwujesz

„Platformo, masz już tyle lat, że nie będę cię dłużej utrzymywać”

Komentarz Jakuba Majmurka.

ObserwujObserwujesz
Supernova Kruhlik recenzja

Trzy filmy z popękanej Polski

„Mowa ptaków” Xawerego Żuławskiego, „Boże Ciało” Jana Komasy i „Supernova” Bartosza Kruhlika układają się w ciekawą opowieść o głęboko podzielonej Polsce, niezdolnej dojść do ładu z samą sobą.

ObserwujObserwujesz
dlug łukasz surowiec warszawa w budowie

Partyzantka w pomnikowych wojnach

Tegoroczna odsłona Warszawy w Budowie doskonale pokazuje, że prawicowa narracja o narodzie, który po 1989 roku masowo zrzuca z cokołów symbole komunistycznej opresji, to mit.

ObserwujObserwujesz
sukcesja serial recenzja

W trzewiach Behemota [Majmurek o „Sukcesji”]

Siła „Sukcesji” bierze się z tego, jak serial przygląda się współczesnym miliarderom jako nowej klasie panującej.

ObserwujObserwujesz
wysoka dziewczyna recenzja

Kobiety i mit imperium

Jakub Majmurek ogląda film Kantemira Bałagowa „Wysoka dziewczyna”, luźno zainspirowany książką Swietłany Aleksijewicz „Wojna nie ma w sobie nic z kobiety”.

ObserwujObserwujesz

Majmurek: Oto dlaczego żaden człowiek lewicy nie powinien głosować na PiS

Dalsze rządy Kaczyńskiego wystawią Polsce zbyt wysoki rachunek.

ObserwujObserwujesz
Dobra zmiana w kulturze

Kurz: „Dobra zmiana” dowartościowała kulturę – ale tylko jako „kulturę narodową”

PiS jest nowoczesne w tym, jak diagnozuje problemy współczesnego świata, i jednocześnie radykalnie anachroniczne w tym, jak na nie odpowiada.

ObserwujObserwujesz
Wczytywanie...