Miasto

Polityczność przestrzeni filmowej | Klasa: Bong Joon-ho „Snowpiercer”

Seminarium Uniwersytetu Krytycznego

Uniwersytet Krytyczny | W stronę teorii 'doorsien’: polityczność przestrzeni filmowej Klasa: Bong Joon-ho, Snowpiercer (Korea Południowa, 2013)

Prowadzenie: Antoni Michnik

16 grudnia, środa, godz. 18.00
Krytyka Polityczna, ul. Foksal 16, II p., Warszawa

Wraz z narodzinami nowożytnych zalążków globalnego kapitalizmu zaczął się formować specyficzny przymus ludzkiej mobilności – krążenia w ślad za ruchem zapotrzebowania rynków, przyspieszonego przemieszczania w ślad za tempem przepływu kapitału.

Wszystkie środki masowego transportu emblematyczne dla kapitalistycznej nowożytności oraz nowoczesności posiadają wyraźne przestrzenne regulacje dotyczące rozdzielenia warstw dominujących od pospólstwa – system klas działa do dziś na statkach, w pociągach oraz samolotach. W przeciwieństwie do tych trzech głównych środków transportu, wyznaczających też trzy stadia rozwoju kapitalizmu, istnieją we współczesnych krajach globalnej północy środki transportu, w których system klasowy został zniesiony – np. autobusy. Tymczasem w krajach globalnego południa, gdzie rola autobusów do tej pory jest znacznie większa, jest on często podtrzymany.

Pociąg, symbol nowoczesności w XIX i na pocz. XX wieku stanowi również najważniejszą metaforę kina. Refleksja nad klasowym charakterem przestrzennych, klasowych podziałów filmowego kolejnictwa jest więc zarazem refleksją nad klasowym charakterem samego kina.

Na kolejnym spotkaniu z cyklu przyjrzymy się filmowi, który – stanowiąc ekranizację zimnowojennego komiksu – jak żaden inny problematyzuje klasowy wymiar współczesnych społeczeństw, lecz również i współczesnego kina. Odwracając porządek wcześniejszych spotkań, tym razem prowadzenie będzie szczątkowe – porozmawiamy po filmie: o splocie władzy i podziałów klasowych, o globalnym kapitalizmie oraz przymusie ciągłego ruchu, wreszcie – o ekologii oraz postkolonializmie.

_________

Cykl wykładów i projekcji opowiadający o politycznych znaczeniach przestrzeni filmowej poprzez XVII-wieczne niderlandzkie malarstwo oraz jego teorię. Dlaczego właśnie malarstwo holenderskie XVII wieku? Ponieważ był to czas narodzin globalnego kapitalizmu, ponieważ nowożytna wizualność cały czas na nas oddziałuje, ponieważ żyjemy w czasach neobaroku, ponieważ w Niderlandach powstały wtedy podwaliny nowoczesnej sfery i przestrzeni publicznej. Ponieważ pytania, które stawiają dzisiaj tamte sztuki wizualne, pozwalają inaczej spojrzeć na współczesność.

Cykl składa się z odbywających się na przemian wykładów oraz projekcji filmów poprzedzonych wstępnymi referatami.

Antoni Michnik – absolwent Instytutu Historii Sztuki UW, historyk kultury, performer. Członek założyciel researchersko-performatywnej Grupy ETC oraz Zespołu Badań Praktyk Późnej Nowoczesności przy IKP UW. Od jesieni 2013 w redakcji „Glissanda”. Publikował między innymi w „Kwartalniku Filmowym”, „Kontekstach“, „Zeszytach Literackich”, „Kulturze Popularnej” , „Przeglądzie Humanistycznym”. Współredaktor książki Grupy ETC Fluxus w trzech aktach. Narracje – estetyki – geografie.

________

Kolejne spotkania cyklu:
13.01: WYKŁAD | Narracje władzy – pamięć/historia: między Zeszłego Lata w Marienbadzie aBlade Runnerem
27.01: FILM | Przestrzenność pamięci: Christopher Boe, Allegro (Dania, 2005)

Pozostałe seminaria Uniwersytetu Krytycznego w semestrze jesiennym.

Projekt „Uniwersytet Krytyczny 2014-2016” realizowany jest dzięki dofinansowaniu ze środków m.st. Warszawy.

UM

 

__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Zamknij