Miasto

Przypływ seriali – pokaz produkcji Leny Dunham

O nowojorskim feminizmie i współczesnych obrazach kobiecości w kontekście serialu Dziewczyny w środę, 28 października z Małgorzatą Major.

Ten artykuł pochodzi z archiwum Dziennika Opinii Krytyki Politycznej.
**

 

W ostatnią środę października zapraszamy na pokaz edukacyjny fragmentów serialu Dziewczyny z krytycznym komentarzem badaczki popkultury, Małgorzaty Major. Tematem spotkania będą oblicza feminizmu i kryteria dotyczące atrakcyjności i statusu, z jakimi mierzą się zarówno bohaterki serialu Dunham, jak i jej literackie alter ego stworzone na potrzeby zbioru esejów Nie taka dziewczyna.

 

Nowy Jork uchodzi za jedno z ikonicznych miejsc, w których kanalizował się na różnych etapach ruch feministyczny, przenikając do mainstreamu, zwłaszcza do kultury audiowizualnej. Neurotyczne intelektualistki w filmach Allena, Susan Sontag czy Sylvia Plath rejestrujące swoje doświadczenia emancypacji w prywatnych dziennikach, tekstach teoretycznych i literackich, ale również serial Seks w wielkim mieście – przez wiele osób uznawany za przełomowy i subwersywny, choć dla innych wykoślawiający obraz niezależnych kobiet, karykaturujący feministki, pokazujący je jako płytkie, roszczeniowe wieczne nastolatki z butem Manolo Blahnika zamiast mózgu. Pomimo skrajnych reakcji serial dokonał zwrotu w amerykańskiej produkcji telewizyjnej, oddając pole kobiecym bohaterkom.

 

Serial Leny Dunham – Dziewczyny – był jej kolejną głośną produkcją, po niszowych z założenia Mebelkach. Propozycja Dunham uchodzi za parodię (lub przeciwnie – nową, hipsterską wersję) Seksu w wielkim mieście. Próba stworzenia pewnej kontry dla wyobrażeń kreowanych przez kolejne sezony Seksu w wielkim mieście jest niewątpliwa, tyle że w tym wypadku bohaterki są młodsze, zamiast wydawać zawrotne sumy na ubrania i imprezy, próbują jakkolwiek poradzić sobie w dobie kryzysu, rewidując swoje aspiracje związane z pasjami i wykształceniem.

 

Lena Dunham, zarówno w serialu, jak i w publikacji Nie taka dziewczyna. Młoda kobieta o tym, czego nauczyło ją życie, stara się pogodzić swoje radykalnie feministyczne i równościowe przekonania z potrzebami, wymaganiami, frustracjami i neurozami dyktowanymi przez neoliberalną rzeczywistość, amerykański sen i inne wzorce zaprogramowane młodym kobietom. Dlaczego wizerunek i działalność Leny Dunham bezustannie wzbudza tak ogromne kontrowersje? Dlaczego jej swobodny stosunek do cielesności wzbudza opór, i to głównie dlatego, że nie nosi rozmiaru 32? Wokół tych zagadnień będzie koncentrowała się dyskusja.

Małgorzata Major badaczka popkultury, w tym zwłaszcza amerykańskich seriali, autorka licznych publikacji (m.in. w tomie Czas seriali, w „Ekranach” czy „Panoptikum”), w tym również artykułów online (Dwutygodnik.com, Popmoderna.pl). Absolwentka UMK, doktorantka UG.

 

Pokaz edukacyjny fragmentów serialu Dziewczyny i dyskusja odbędą się w środę, 28 października o godz. 18.00 w Świetlicy Krytyki Politycznej w Trójmieście, ul. Nowe Ogrody 35, p. II w Gdańsku. Wstęp wolny.

Pokaz filmu jest częścią jesiennego cyklu Morze Kina Zaangażowanego odbywającego się w wybrane środy.

Organizatorem przeglądu jest Świetlica Krytyki Politycznej w Trójmieście. Projekt Kino Zaangażowane 2015 jest współfinansowany ze środków Samorządu Województwa Pomorskiego.

__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Zamknij