Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

Miasto

Debata: Co z tą edukacją?

Dyskusja odbędzie się po projekcji filmu "Alfabet".

16 maja, piątek, godz. 18.00, Dolnośląskie Centrum Filmowe

W języku polskim.

Wstęp wolny. Pierwszeństwo mają osoby z biletem na seans poprzedzający wydarzenie.

W filmie Alfabet podważony zostaje sens systemu edukacji, który w bardzo przybliżonej formie funkcjonuje w większości krajów dzisiejszego cywilizowanego świata. Reżyser oskarża klasycznie pojmowaną edukację o to, że zabija w dzieciach potencjał twórczy, niszczy wyobraźnię i modeluje obywateli zdolnych jedynie do wykonywania schematycznych zadań, łatwych do kontrolowania, nieumiejących krytycznie oraz konstruktywnie reinterpretować rzeczywistości. Dlaczego nasze szkoły wciąż „tkwią w programach” i wykorzystują metody nauczania wymyślone dawno temu w celu kształcenia mas robotniczych i posłusznych żołnierzy? Jaka jest prawdziwa funkcja edukacji? Czy alternatywne metody nauczania niosą jakąś nadzieję na rozwój świadomego swojej wartości i potencjału społeczeństwa? Czy hierarchicznie zorganizowane i centralnie zarządzane szkoły mogą w jakikolwiek sposób przyczyniać się do rozwoju ludzkości? Na jakie życie skazani są dzisiejsi „najlepsi” i „najgorsi” uczniowie? Wreszcie – kim powinien być nauczyciel?

Uczestnicy/czki:
Agata Wolska-Kusiak – prezes fundacji „Edukacja w Wolności”, członkini i inicjatorka grupy pracującej na rzecz powstania we Wrocławiu pierwszej szkoły demokratycznej, polonistka
Prof. Barbara WiśniewskaPaź – kierownik Zakładu Socjologii Edukacji Instytutu Socjologii UWr
Mariusz Budzyński – członek Towarzystwa Edukacji Otwartej, były nauczyciel autorskiej Szkoły Samorozwoju „ASSA”, autor metody dydaktyczno-wychowawczej, założyciel i dyrektor „ALA” – Autorskich Liceów Artystycznych
Jarosław Delewski – dyrektor Departamentu Edukacji Urzędu Miejskiego Wrocławia

Moderator:
Paweł Rudnicki – pedagog, politolog, adiunkt w Instytucie Pedagogiki DSW, zainteresowania naukowe: pedagogika krytyczna i emancypacyjna, edukacja globalna, relacje transformacji i edukacji.

Klub Krytyki Politycznej we Wrocławiu jest partnerem debat podczas wroclaskiej edycji festiwalu Planete+


__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Zamknij