Miasto

DKF: Czym się żywi kino grozy? | Rodzina: „Potomstwo”

Dyskusyjny Klub Filmowy w ramach Uniwersytetu Krytycznego.

Uniwersytet Krytyczny | DKF: Czym się żywi kino grozy? | Rodzina: Potomstwo (The Brood, 1979, Kanada/USA, reż. David Cronenberg)

Prowadzenie: Klaudia Rachubińska, Antoni Michnik

10 kwietnia, czwartek, godz. 19.00
Krytyka Polityczna, ul. Foksal 16, II p., Warszawa

Ciąża we wszystkich niemal kulturach pierwotnych prowadzi do jakiegoś rodzaju zaburzenia porządku: kobieta ciężarna często przedstawiana jest jako sprowadzająca kataklizmy, sprawczyni złych uroków lub potencjalne źródło magicznego zagrożenia dla innych członków społeczności. Ów specyficzny stan stał się istną kopalnią przerażających obrazów i metafor dla filmowego horroru; nakręcone w 1968 roku „Dziecko Rosemary” zapoczątkowało trwającą aż do końca lat 70. modę na filmy przepełnione wizjami monstrualnego macierzyństwa i lęków związanych z ciążą i porodem. „Potomstwo” – wraz z „A jednak żyje” (1974), „Diabelskim nasieniem” (1977), „Manitou” (1978) czy „Obcym – 8. Pasażerem Nostromo” (1979) – należy do jej najbardziej znamiennych przykładów.

Jednak w wielu wypadkach właściwym tematem filmowych horrorów czerpiących z ciążowego imaginarium jest nie tyle sama ciąża czy monstrualne potomstwo, które może się z niej narodzić, co raczej kryzys rodziny: załamanie wartości, zerwanie więzi, które miały dawać ochronę i poczucie bezpieczeństwa, utrata wzajemnego zaufania, niemożność porozumienia i zanik empatii. Podobnie jest w „Potomstwie”, dziwnie przesyconym melancholią horrorze, początkowo przypominającym raczej melodramat niż kino grozy, w którym nieludzkie stwory i krwawe sceny śmierci wydają się tylko pretekstem do opowiedzenia historii o potwornościach innego rodzaju.

_________

Straszne historie, pełne zjaw, potworów i krwawych morałów, towarzyszyły ludzkości od zawsze, pod fantastycznym przebraniem skrywając rzeczywiste kulturowe lęki. Nie inaczej jest w wypadku współczesnego kina grozy – pomimo zmieniających się trendów, istotą horrorów pozostaje nie tylko żerowanie na indywidualnych fobiach i obawach widzów, ale też odzwierciedlanie niepokojów społecznych i uniwersalnych lęków. 

Klaudia Rachubińska – absolwentka Wydziału Psychologii UW, doktorantka Instytutu Kultury Polskiej UW, członkini Grupy ETC; zajmuje się problematyką ciała w kulturze, strategiami wizualnego konstruowania tożsamości, psychoanalizą kultury, myślą feministyczną drugiej i trzeciej fali. Do jej zainteresowań należą także związki między muzyką a wizualnością, intermedialność w sztuce współczesnej, performance i sztuki performatywne oraz działania neoawangardowego ruchu Fluxus. 

Antoni Michnik – historyk kultury, absolwent Instytutu Historii Sztuki UW, student Kolegium MISH UW. Członek-założyciel Grupy ETC, współpracownik Stowarzyszenia im. Stanisława Brzozowskiego. Publikował między innymi w „Zeszytach Literackich”, „Kwartalniku Filmowym”, „Kontekstach”, „Glissandzie”. Zajmuje się przede wszystkim kręgiem kultury niemieckiej oraz związkami muzyki z wizualnością (muzyką popularną, awangardami, kinem).
 

________

Kolejne spotkania cyklu:
24.04 Związki: Odishon (1999, Japonia, Korea Południowa, reż. Takeshi Miike)
  8.05 Religia: Harry Angel (Angel Heart, 1987, Kanada/USA/Wielka Brytania, reż. Alan Parker)
22.05 Instynkty: Kalevet (2010, Izrael, reż. Aharon Keshales, Navot Papushado)
  5.06 Media: Behind the Mask: The Rise of Leslie Vernon (2006, USA, reż. Scott Glosserman)
12.06 Widz: Udręka (Angustia, 1987, Hiszpania, reż. Bigas Luna)

 
________

Projekt „Uniwersytet Krytyczny 2014-2016” realizowany jest dzięki dofinansowaniu ze środków m.st. Warszawy.

 

  

__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Zamknij