Uniwersytet Krytyczny
Uniwersytet Krytyczny | Pornografia i nowoczesność | Porno 2.0. Dyskusje o pornografii między techno-optymizmem i pesymizmem
Prowadzenie: Jakub Dymek
19 marca, środa, godz. 19.00
Krytyka Polityczna, ul. Foksal 16, II p., Warszawa
Rewolucja technologiczna (w dzisiejszym kształcie bardziej postulowana, niż realna) odciska swoje piętno i kształtuje debaty o wszystkim, od kształtu demokracji, przez zdrowie, po seks. I oczywiście pornografię, której rzekomo jest więcej niż kiedykolwiek, jest gorsza i dawno już przekroczyła najdalsze granice, które sama kiedyś wyznaczała – a to wszystko „bo pojawił się Internet”.
Symptomatyczne więc, że dyskusje o „naprawie” czy „reformie” pornografii skupiają się nie na warunkach pracy w seksbiznesie i nawet nie na nowych strategiach (re)prezentacji seksu, a na rozwiązaniach technologicznych. Rzekomo uratować mają nas nowe „społecznościowe” strony porno , więcej elektronicznych gadżetów, edukacja seksualna on-line – wszystkie z tych projektów, choć zawierają w sobie obietnicę czegoś nowego, bardziej równościowego i lepszego, skrywają poważniejszy problem: uzależnienia od samej technologii. Nie w sensie nałogu, ale w sensie polegania na niej, jak gdyby to w złej dystrybucji bitów, niesprawnych algorytmów i za krótko działających wibratorach leżał problem „złego” porno, który rzekomo technologia ma za nas rozwiąząć. Takie postawienie sprawy wypycha poza horyzont perspektywę reformy każdej innej, niż technologiczna, sieciowa, nowo-medialna.
Ale skąd się w ogóle wzięło i o czym faktycznie mówi nam postawienie pornografii w klinczu między technofobią i skrajnym optymizmem? O tym porozmawiamy na pierwszym spotkaniu II semestru.
_____
Jak pornografia wiąże się z dwoma kluczowymi dla współczesnej polityki pojęciami: liberalizmem i nowoczesnością? To główne pytanie, na które postaramy się odpowiedzieć w ramach cyklu „Pornografia i Nowoczesność”. Drugi semestr to achronologiczna historia seksu, technologii i mediów – zawierająca się w pytaniu o to, czy naprawdę plus ça change…? „Im więcej się zmienia, tym bardziej jest tak samo” w odniesieniu do historii pornografii w zachodniej nowoczesności to kwestia zmieniających się nadziei recept, fal paniki i chwilowego poczucia komfortu, rewolucji i kontrrewolucji które doraźnie zmieniają wiele – ale na dłuższą metę nic. Bo – zaczynając od internetu, przez foliowe torby z wizerunkami rozebranych kobiet na gruzach Związku Radzieckiego, po projekcje seksualnych robotów w najdawniejszym science-fiction – tryby techno-seksualnej maszyny uruchomionej przez nowoczesną wyobraźnie przesuwały się w najmniej spodziewany sposób.
Jakub Dymek – absolwent kulturoznawstwa w ramach Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych UWr i Gender Studies Instytutu Badań Literackich PAN, studiował też nauki polityczne na University of North Carolina w Greensboro, w USA. W 2013 obronił z wyróżnieniem pracę „A case of Niqabitch. Performance, Politics and Pornografii”. W ramach swoich zainteresowań badawczych i pisząc dla „Dziennika Opinii” Krytyki Politycznej zajmuje się politycznością popkultury, sztuki, nowych mediów i porno.
Treści wykładów przeznaczone są dla osób pełnoletnich.
_____
Kolejne spotkania cyklu:
2.04: Porno, prywatność, piractwo. Walki o pornografię i pieniądze w internecie
16.04: „Kochaj się jak gwiazda porno” – porno jako technologia siebie i eksperyment władzy
30.04: Porno-transformacja – pornografia, postkomunizm, peryferie po 1989
14.05: Seks/Obraz/Media – Porn studies i historie technologii