Krzysztof Tomasik

Wygrzebane: Brandys ’72, czyli proteza Broniewskiego

Na przykładzie Broniewskiego najlepiej widzi się różnicę między pamięcią o autorze a życiem jego dzieła.

Na przykładzie Broniewskiego najlepiej widzi się różnicę między pamięcią o autorze a życiem jego dzieła. Byłem przecież z Broniewskim w serdecznej przyjaźni, a jednak kiedy wracam do niego pamięcią, przypomina mi się przede wszystkim jego pijacki bełkot i źle dopasowana proteza, i te dokuczliwe, pijackie telefony nocne, i ta jego okropna awantura z [żoną] Wandą, którą zakończyło się ostatnie u nich przyjęcie (było ono wyprawione właściwie na cześć Haliny [Mikołajskiej], bo Władek chciał ją bliżej poznać). Z dobrych wspomnień pozostał mi tylko jego życzliwy, prawdziwie słoneczny uśmiech i serdeczne dedykacje na książkach. Ale wiersze żyją nadal mocnym, pełnym życiem.  

Marian Brandys (1912-1998) – pisarz, reportażysta. Specjalizował się w książkach historycznych, pisał także książki dla młodzieży. Pod koniec życia opublikował trzy tomy prowadzonych w latach 70. dzienników. Brat pisarza Kazimierza Brandysa, mąż aktorki Haliny Mikołajskiej.

Fragment „Dziennika 1972” opublikowanego w 1996 r.

__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Krzysztof Tomasik
Krzysztof Tomasik
Publicysta, biografista
Publicysta i biografista, działacz LGBT, członek zespołu Krytyki Politycznej. Autor książek "Homobiografie. Pisarki i pisarze polscy XIX i XX wieku" (2008), "Gejerel. Mniejszości seksualne w PRL-u" (2012), "Seksbomby PRL-u" (2014), "Demony seksu" (2015), "Grażyna Hase. Miłość, moda, sztuka (2016). Redaktor tomu "Mulat w pegeerze" (2011). Prowadził seminaria biograficzne na Uniwersytecie Krytycznym Krytyki Politycznej.
Zamknij