Spotkanie z udziałem dr. Grzegorza Piotrowskiego, Magdaleny Prusinowskiej, Marcina Starnawskiego i Łukasza Dąbrowieckiego.
Lektura książki Wydawnictwa Krytyki Politycznej Occupy! Sceny z okupowanej Ameryki (2012) podsunęła nam pomysł debaty, której celem będzie zastanowienie się nad fenomenem Occupy!: dyskusja nad przyczynami jego wybuchu, jako formy społecznego protestu przeciwko globalnemu kapitalizmowi oraz przyjrzenie się jego strukturze organizacyjnej i celom społeczno-politycznym, jako formie ruchu społecznego. Będziemy również starali się odpowiedzieć na pytania o losy polskiej odmiany Occupy!: dlaczego ten ruch/protest zyskał w Polsce tak nikłe poparcie skoro społeczeństwo polskie doświadcza podobnych do innych społeczeństw na świecie zmian strukturalnych i systemowych? Jaką rolę w rozwoju i porażce ruchu odegrała polska kultura polityczna i doświadczenie historycznych mobilizacji protestu?
Zaproszeni goście:
Dr Grzegorz Piotrowski – socjolog, studiował tematykę ruchów społecznych na Uniwersytecie Europejskim we Florencji oraz na Uniwersytecie Humboldta w Berlinie. Interesuje się zagadnieniami związków między społeczeństwem obywatelskim a protestem społecznym, wykłada na szwedzkim Uniwersytecie Södertörn.
Magdalena Prusinowska – pedagożka, aktywnie uczestniczyła w zakładaniu i organizowaniu działań studenckiego ruchu OKUPÉ (Otwarty Komitet Uwalniania Przestrzeni Édukacyjnych). Jest współredaktorką książki Education at the Junction of Cultures (2008) oraz Oblicza biedy we współczesnej Polsce (2011). Interesuje się zagadnieniami wiedzy i uczenia się w ruchach społecznych.
Marcin Starnawski – socjolog, redaktor czasopisma „Recykling Idei”, pracuje w Dolnośląskiej Szkole Wyższej we Wrocławiu; współautor książki Hate Crime Monitoring and Victim Assistance in Poland and Germany (2009), współredaktor książki Władza, sens, działanie. Studia wokół związków ideologii i edukacji (2013); autor publikacji m.in. na temat rasizmu i ksenofobii, marginalizacji społecznej oraz ruchu alterglobalistycznego.
Łukasz Dąbrowiecki – filozof, miejski aktywista, współpracownik organizacji pozarządowych, propagator partycypacji społecznej, zainteresowany rozszerzaniem i ochroną sfery publicznej. Uczestnik protestu w miasteczku namiotowym na Rynku Głównym w maju 2012, nazwanym „krakowskim Occupy”.
Prowadzenie dyskusji: Daniel Płatek – Klub Krytyki Politycznej w Krakowie.
3 lutego, niedziela, godz. 17.30, księgarnia Massolit, ul. Felicjanek 4.
***
W maju 2011 roku grupa protestujących wyszła na ulice największych hiszpańskich miast, by zamanifestować swoje niezadowolenie wobec wielu aspektów polityki rządu. Tak rozpoczęła się Hiszpańska Rewolucja, Protest M-15, lub, jak mówią niektórzy, Ruch Oburzonych. Nikt nie spodziewał się, że wydarzenia te wkrótce przybiorą wymiar globalny. Kilka miesięcy później, we wrześniu 2011 roku, na nowojorskim dolnym Manhattanie narodził się amerykański ruch Occupy!. Od tego czasu w różnych częściach świata, od Sao Paulo po Ułan Bator, zanotowano ponad 1500 różnych odmian ruchu. Stał się on wyzwaniem, którego rządzący nie mogli już ignorować. W organizowanych w jego ramach akcjach wzięły udział miliony ludzi, pomimo to ruch zachował wierność doktrynie doktora Gene’a Sharpa, mówiącej, że najbardziej skuteczną formą oporu jest protest bez użycia przemocy.
Zjawisko społeczne, które nazywamy ruchem Occupy! wyrosło na bazie długofalowych zmian w globalnej gospodarce, przemian systemów politycznych i ubożenia znacznych części ludności zarówno w bogatych, jak i biednych krajach świata. W krótszej perspektywie pojawiło się bezrobocie, pogarszające się warunki socjalne i ekonomiczna deprywacja. Ale Occupy! to nie tylko wybuch społecznego gniewu spowodowany „zewnętrznymi” warunkami strukturalnymi, to także konkretne cele polityczne i przemyślana organizacja; członkowie ruchu występowali przeciwko Procesowi Bolońskiemu, międzynarodowym umowom ACTA i Prawu Sinde’go, a także polityce cięć w budżetach państwowych.
Na spotkaniu rozlosowane zostaną egzemplarze książki OCCUPY! Sceny z okupowanej Ameryki.