Projekcja filmu Miejsca transformacji (scenariusz i reżyseria: Łukasz Konopa, Polska 2011)
17 stycznia, wtorek, godz. 19.00, klub muzyczny Perspektywy, al. 3 Maja 6 (nad Kinem ETIUDA), Ostrowiec Świętokrzyski
Projekcja filmu Miejsca transformacji
17 stycznia, wtorek, godz. 19.00, klub muzyczny Perspektywy, al. 3 Maja 6 (nad Kinem ETIUDA), Ostrowiec Świętokrzyski
Miejsca transformacji
film dokumentalny
scenariusz i reżyseria: Łukasz Konopa
opieka artystyczna: Artur Żmijewski
zdjęcia: Weronika Tofilska, Łukasz Konopa, Krzysztof Trojnar, Rafał Żurek
montaż: Leszek Molski
produkcja: Krytyka Polityczna (Marcin Chałupka, Katarzyna Fidos, Maria Klaman)
czas: 45 min.
Polska 2011
premiera: 20 września
Więcej o filmie
20 lat temu Polska i Niemcy, a następnie Ukraina rozpoczęły proces
przemian. Berlin, Gdańsk i Kijów są symbolami transformacji
systemowej – politycznej i gospodarczej. Zmieniły się systemy, zmieniły
się też miasta. Wiele dzielnic straciło swe poprzednie funkcje, w wyniku
reform ich mieszkańcy często ubożeli. Szerzyły się patologiczne
zachowania, a „ci z lepszych części miasta” obawiali się zaglądać w te
„gorsze”. Transformacja systemowa w Europie stała się możliwa dzięki
aktywności obywateli. Dziś taka aktywność w sferze kultury i sztuki może
doprowadzić do społecznej rewitalizacji, czyli przekształcenia terenów
postindustrialnych, mniej rozwiniętych gospodarczo, zagrożonych
przestępczością czy „napiętnowanych” historycznymi wydarzeniami. Grupa
reporterów i młodych aktywistów z Niemiec, Polski i Ukrainy odwiedza
Gdańsk, Berlin i Kijów, poznaje miejsca, które poddawane są, i które
wymagają, rewitalizacji. Spotkają się z osobami, które próbują zmieniać
oblicze „zapomnianych” dzielnic.
Łukasz Konopa
Skończył socjologię na Uniwersytecie Warszawskim, reżyserię na
Uniwersytecie Śląskim, studiuje reżyserię filmów dokumentalnych w
National Film and Television School. Współautor zdjęć do filmów Artura
Żmijewskiego „Katastrofa”, „KDT” (cześć cyklu Demokracje), „Świecie
2009”. Autor filmów: „Ukryci” (film jest częścią pracy magisterskiej
powstałej na Uniwersytecie Warszawskim pod kierunkiem prof. Joanny
Tokarskiej-Bakir,), „Moje dwadzieścia okrążeń”, „Chorzy i potrzebujący”,
„Wizyta”, „Oko” (etiudy zrealizowane na Wydziale Radia i Telewizji
Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach). Drugi reżyser filmu Jakuba Czekaja
„Ciemnego pokoju nie trzeba się bać”.
Więcej o nowym numerze „Krytyki Politycznej”
W najnowszym numerze „Krytyki Politycznej” zajmujemy się miejscami
transformacji. Miejsca transformacji nie tylko Europa Środkowo-Wschodnia
przełomu lat 80. i 90. XX wieku. To dzisiejsze przestrzenie miejskie
Kijowa, Berlina, Gdańska czy Warszawy, to Południowy Sudan, place
hiszpańskich miast, ulice Mińska, Petersburga i Moskwy. To nasz stosunek
do przedmiotów konsumpcji, pornografii i miejsce w światowym podziale
pracy. Wśród autorów m.in. Boris Buden, Tomasz Fudala, Jane Hardy,
Antonia Herrscher, William E. Jones, Borys Kagarlicki, Gleb Pawłowski.
Poza tym znany amerykański filozof polityki, Michael Walzer odpowiada
Sławomirowi Sierakowskiemu na pytanie, czy demokratyczny polityk może
zachować czyste ręce i jaką powinien ponieść odpowiedzialność, gdy
ubrudzi je sobie choćby torturami. Publikujemy początek niedokończonej
powieści Ignacego Karpowicza. Przedstawiamy też hiszpański Ruch 15 Maja.
Lonia Nikołajew z artystycznej grupy Wojna opowiada o politycznych
represjach w Rosji, a Marina Napruszkina rysuje komiks o sytuacji
społeczno-politycznej na Białorusi. Tamsyn Challenger opowiada o
projekcie 400 kobiet, poświęconym kobietom zamordowanym w Ciudad Juarez,
Wojtek Ziemilski prezentuje różne Okoliczności, Beata Stasińska
odpowiada na kwestionariusz Żiżka a Tomasz Piątek tłumaczy na polski
Gowina i Arłukowicza. Oczywiście Cezary Michalski kontynuuje swój
Dziennik.