Miasto

Łódź, 11 stycznia: Literackie (anty)utopie. Od Zagłoby po biopoetykę.

Zapraszamy na spotkanie wokół najnowszej książki prof. Przemysława Czaplińskiego Resztki nowoczesności. Dwa studia o literaturze i życiu z udziałem autora oraz prof. Krystyny Pietrych (Katedra Literatury Polskiej XX i XXI wieku, UŁ). Prowadzenie: Marta Zdanowska (Krytyka Polityczna)
11 stycznia, środa, godz. 18.00
Świetlica Krytyki Politycznej, ul. Piotrkowska 101

 

„Zazwyczaj sądzimy, że przeszłość jest dana, a przyszłość – zadana. Przeszłość dziedziczymy, a przyszłość wytwarzamy. Jednakże po roku 1989 relacja ta uległa odwróceniu: przeszłość okazała się lądem do odkrycia, a przyszłość – czasem, w którym nic już się nie wydarzy. Literatura w tym kontekście dokonała radykalnej zmiany: zaczęła wytwarzać tradycję, a więc wymyślać do tej pory niemożliwe jej konfiguracje. Z czego jednak pisarze zaczerpnęli swoje pomysły, skoro od lat słyszymy, że integralne dyskursy i całościowe idee odeszły razem z nowoczesnością? Z resztek – z odpadów nowoczesnych idei, ze skrawków modernistycznych dyskursów.”

O różnorodnych konfiguracjach sarmatyzmu i jego recyklingu ideowym od „Frondy” po campowe ujęcia Michała Witkowskiego oraz o wielkim powrocie utopii czyli o „kulturowej grze resztkami” rozmawiać będziemy z Przemysławem Czaplińskim.

prof. Przemysław Czapliński (Zakład Antropologii Literatury, UAM) – krytyk literacki, historyk literatury, eseista, tłumacz, laureat Nagrody Fundacji im. Kościelskich oraz Nagrody im. Kazimierza Wyki. Autor kilkunastu książek literaturoznawczych, m.in.: „Śladów przełomu”, „Powrotu centrali”, „Świata podrobionego. Krytyki i literatury wobec nowej rzeczywistości”, „Polski do wymiany”.

prof. Krystyna Pietrych (Katedra Literatury Polskiej XX i XXI wieku, UŁ) – literaturoznawczyni, autorka edycji krytycznej „Dziennika bez samogłosek” Aleksandra Wata, redaktorka tomów pokonferencyjnych „Literatura polska 1990-2000” oraz „Cielesność w polskiej poezji najnowszej. Autorka książek: „O «Wierszach śródziemnomorskich» Aleksandra Wata”, „«Co poezji po bólu?» Empatyczne przestrzenie lektury”.

__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Zamknij