Twój koszyk jest obecnie pusty!
Opis
Publikacja Widok zza bliska. Inne obrazy Zagłady prezentuje efekty swoistego śledztwa dotyczącego powojennych „ludowych” obiektów artystycznych. Zasadnicze pytanie dotyczyło tego, co owa twórczość wie o Zagładzie, która wydarzała się i dopełniała właśnie tam: poza wielkimi miastami? Co zostało dostrzeżone, zobaczone, zapamiętane? W obliczu rozwijającej się coraz dynamiczniej dyskusji o roli polskiej prowincji w procesach ludobójczej przemocy autorzy projektu postanowili przyjrzeć się uważnie dziełom spoza dominujących dziś obiegów, by sprawdzić liczebność prac o wojnie, miejsce wśród nich prac o Zagładzie, sposoby opowiadania o Holokauście prowadzone w tym innym, nieznanym szerzej języku.
Obiekty, które zostały przedstawione w książce, są na różne sposoby niepokojące i nieoczywiste: czasem głęboko poruszają, czasem groteskowość przedstawienia nie pozwala zbliżyć się do głębokich emocji. Estetyka tych dzieł, typowa dla sztuki „ludowej”, zasadniczo różni się od stonowanej i minimalistycznej dominanty, jaką przyjęła twórczość obiegów elitarnych w odniesieniu do Zagłady. Pozytywny, nieomal radosny idiom, kolor i uproszczenie, zabawkowa poetyka i – zazwyczaj – niewielka skala obiektów opowiadających o ludzkiej śmierci powodowały, że odbierano te prace jako niestosowe, nie na miejscu, nawet: obraźliwe. Także główni aktorzy sceny przemocy: sprawcy, ofiary i świadkowie, pokazywani w sposób głęboko odmienny od tego, do którego przywykliśmy, zaskakiwali: przy czym szczególnie trudno było akceptować postrzegane czasem jako karykaturalne postaciowanie ofiar. Katolicka symbolika powodowała konsternację, gdy okazywała się podstawową ramą semiotyczną dla wizualizacji żydowskiego cierpienia. Zastanawiające było obdarzanie historycznego zdarzenia kontekstem pobranym z ludowej mitologii. Podobnie jawnie w to zagładowe pamiętanie mieszały się pogłosy komunistycznej ideologii.
Antropolożka kultury i kuratorka. Profesorka na Uniwersytecie Concordia w Montrealu, gdzie na co dzień wykłada na Wydziale Historii. Autorka wystawy Souvenir, Talisman, Toy (Pamiątka, zabawka, talizman) w Muzeum Etnograficznym im. Seweryna Udzieli w Krakowie (2013). W 2014 roku opublikowała towarzyszącą wystawie książkę Na szczęście to Żyd/Lucky Jews oraz wirtualną wystawę www.luckyjews.com
Antropolożka kultury, kuratorka, absolwentka Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej UJ. Kustoszka w Muzeum Etnograficznym im. Seweryna Udzieli w Krakowie, gdzie od 2008 roku koordynuje projekty badawcze.
Liczba stron:
376
Projekt okładki:
Monika Bielak
Rok wydania:
2022
ISBN twarda oprawa:
978-83-66232-99-0
ISBN wydanie e-book:
978-83-67805-48-3
Tytuł:
Widok zza bliska. Inne obrazy Zagłady
Wymiary:
160 x 210 mm
Autor_ka:
Roma Sendyka, Erica Lehrer, Magdalena Zych, Wojciech Wilczyk
Dostawa książek

InPost Paczkomaty

Poczta Polska

DHL Kurier

Pocztex odbiór w punkcie

Orlen paczka
Formy płatności

Karta płatnicza

PayU

BLIK
Nazwa producenta:
Wydawnictwo Krytyki Politycznej
Adres pocztowy oraz dane kontaktowe producenta:
ul. Jasna 10/3 00-013 Warszawa, [email protected] numer telefonu: 48 504 640 027
Kraj produkcji:
Polska