Wsparcie Wspieraj Wydawnictwo Wydawnictwo Dziennik Profil Zaloguj się
okładka książki "Góry Parnasu" Czesław Miłosz

Góry Parnasu

Dodaj do ulubionych

Opis

Góry Parnasu, niewydane dotychczas dzieło Czesława Miłosza, to nie tylko kolejny rozdział „wielkiej realistycznej powieści”, którą laureat Nagrody Nobla pisał przez całe życie. To także ewenement gatunkowy w jego twórczości – powieść science-fiction, a przy tym jeden z najważniejszych tekstów dotyczących kryzysu współczesnej cywilizacji. Ukazuje świat zatomizowanych jednostek, pogrążonych w obsesyjnym „zabijaniu czasu”, bez zdolności do empatii, a nawet wzajemnej komunikacji idei. Zarządzani przez technokratyczną kastę uprzywilejowanych, bohaterowie miotają się między konformizmem pozbawionej sensu konsumpcji, nihilistycznym terrorem a samobójstwem.

Pisana w końcu lat 60. powieść ukazuje apokaliptyczny świat przyszłości, która właśnie staje się teraźniejszością – science-fiction „chwyta rzeczywistość” trafniej i bardziej wnikliwie niż niejedna tradycyjna powieść społeczna czy polityczna. Autobiograficzne aluzje i liczne odniesienia do epoki (od Freuda i Herberta Marcuse, przez rewoltę roku 1968 aż po kościelne aggiornamento i Jana XXIII) składają się na gorzki, utrzymany w duchu Huxley’owskiego Nowego wspaniałego świata raport ze stanu naszej cywilizacji. W poczuciu kryzysu powieściowej formy w XX wieku, Miłosz świadomie i celowo nie ukończył swego dzieła. Pozostawił nam jednak otwarte pytanie o możliwość świata lepszego niż jest – i nadzieję, że możliwa jest wiara w świecie bez Boga. Wiara w samą możliwość – w coś, czego nie ma, ale stać się może.

Miłosz podejmuje bliskie sobie tematy egzystencjalne: natury społecznej i religijnej. Zadaje pytanie: jaki kierunek obrała ludzkość, ba! nawet fatalistycznie odpowiada, że to nie był dobry wybór (...).

Martyna Milewska

Wywrota.pl

Powieść do pewnego tylko stopnia przynależy do gatunku science fiction. Miłosz projektuje bowiem współczesne sobie problemy na przyszłość, przy czym doprowadza je do skrajności. Do granic rozpaczy posunęło się to, o czym pisarz w wielu tekstach mówił z obawą: erozja wyobraźni religijnej, niepohamowany rozwój technologii, poszukiwanie sensu istnienia tam, gdzie go można znaleźć tylko na chwilę, a więc na przykład w takich stymulatorach silnych wrażeń jak prąd M 37.

Tomasz Jędrzejewski

Magazyn 'W punkt'

Najbardziej w kontekście kulturowym widać jednak u Miłosza zbieżności z Witkacym – świat przez niego skonstruowany pozbawiony jest kultury i sztuki, za to na dobre rozprzestrzenia się wszechobecny pusty konsumpcjonizm. (...) W każdym bądź razie 'Góry Parnasu', mimo zastosowania konwencji science fiction, są raczej tekstem eseistycznym z dużą dawką faktów autobiograficznych.

Ewelina Dyda

Booklips.pl

Czesław Miłosz

(1911-2004) – poeta, pisarz, eseista, dyplomata, z wykształcenia prawnik, absolwent Uniwersytetu im. Stefana Batorego w Wilnie; laureat Nagrody Nobla w dziedzinie literatury (1980), kawaler Orderu Orła Białego. W okresie przedwojennym debiutował jako poeta, członek lewicującej grupy wileńskiej „Żagary”, po wojnie służył w dyplomacji PRL. Od roku 1951 pozostawał na emigracji politycznej na Zachodzie, stale współpracował z paryską „Kulturą”, wykładał na wielu uniwersytetach, w tym stale jako profesor na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley, wspierał opozycję demokratycznej w Polsce. Autor licznych tomów poezji (m.in. Trzy zimyOcalenieHymn o perleNieobjęta ziemia), esejów (Zniewolony umysłRok myśliwegoRodzinna EuropaZiemia UlroLegendy nowoczesności), a także powieści Zdobycie władzy oraz Historii literatury polskiej. Nakładem Krytyki Politycznej ukazało się wznowienie jego książki Człowiek wśród skorpionów, niewydana wcześniej powieść science-fiction Góry Parnasu oraz książka Miłosz. Przewodnik Krytyki Politycznej.

Rok wydania:

2013

Wstęp:

Sławomir Sierakowski

Skład:

Marcin Hernas

ISBN twarda oprawa:

978-83-63855-01-7