Wsparcie Wspieraj Wydawnictwo Wydawnictwo Dziennik Profil Zaloguj się
Strona główna/Filozofia, idee/Dlaczego Marks miał rację
okładka książki "Dlaczego Marks miał rację"

Dlaczego Marks miał rację

Dodaj do ulubionych

Opis

Czy o Marksie można mówić językiem zrozumiałym dla laika, nie tracąc nic z głębi i złożoności jego myśli? Dlaczego Marks miał rację? Terry Eagleton broni autora Kapitału jak na ortodoksyjnego marksistę przystało. Nie opuszcza go przy tym duch dobrej zabawy, zgryźliwy humor i wrażliwość na społeczny konkret – znaki rozpoznawcze brytyjskiej kultury robotniczej, której Eagleton jest jednym z ostatnich intelektualnych przedstawicieli.

Eagleton odpowiada w książce na dziesięć typowych zarzutów krytyków marksizmu, dostarczając przy okazji jasnego wprowadzenia do myśli autora Kapitału.

W książce nie mówię wiele na temat marksizmu jako moralnej i kulturowej krytyki. Takie zarzuty zwykle nie padają pod jego adresem, więc zajmowanie się tym tematem wykraczałoby poza ramy mojego tekstu. Niesłychanie bogata, płodna tradycja marksistowskiego pisarstwa w tej dziedzinie stanowi jednak moim zdaniem powód sam w sobie, by opowiedzieć się po stronie marksistowskiej myśli. Alienacja, kultura chciwości i agresji, bezmyślny hedonizm i postępujący nihilizm, „utowarowienie” życia społecznego, stałe ulatnianie się sensu i wartości ludzkiej egzystencji: ciężko znaleźć inteligentną analizę tych problemów, która nie zaciągnęłoby poważnego długu wobec marksizmu.

Fragment wstępu

Terry Eagleton
wybitny brytyjski filozof, krytyk literacki i teoretyk literatury, profesor w Lancaster University. W swojej refleksji łączy inspiracje marksistowskie i katolickie. W młodości aktywny w lewicowym ruchu świeckich katolików, współpracownik dominikańskiego pisma „Slant”. Nieprzejednany krytyk Jana Pawła II, którego nazwał „największą katastrofą dla chrześcijaństwa od czasów Darwina”. Publicysta „Guardiana”, znany z ostrych, kontrowersyjnych sądów - podczas mistrzostw świata 2010 napisał felieton domagający się zakazu piłki nożnej jako nowoczesnego „opium dla mas”. Do jego najbardziej znanych prac należą: Marxism and Literary Criticism (1976), Literary Theory: An Introduction (1983), The Ideology of the Aesthetic (1990), ostatnio wydał Why Marx Was Right (2011). Po polsku ukazały się m.in. Iluzje postmodernizmu i Święty terror.