O sztuce nowoczesnej i nadziejach pokładanych w latach ’80 prof. Grzegorz Klaman rozmawiać będzie w czwartek, 13 listopada.
Lata osiemdziesiąte, początek sztuki „nowoczesnej” w Polsce. Cudzysłów pokazuje konieczność określenia nowoczesności, z jaką mamy tym razem do czynienia, organizującej się struktury: artysty, społeczności i dyscypliny sztuki wizualnej. Lata osiemdziesiąte są sumą pewnych nadziei, których spełnienie łatwiej jest przesuwać w przyszłość niż je utracić. Jest to pewien projekt: spełnianie nadziei niedawnej historii i niepewnej przeszłości wobec niepewnej przyszłości.
O obrazach ukrytych za słowami polityka, emancypacja, język polski prof. Grzegorz Klaman rozmawiać będzie z Markiem Sobczykiem.
Cykl seminariów Sztuka Czasu Współczesnego ma na celu prześledzenie kilku wybijających się wątków dotyczących funkcji sztuki społecznie zaangażowanej i krytycznej. Niegasnące konflikty i nieporozumienia – lub też narastający opór i niechęć – wywoływane przez różnorodne gesty artystyczne wydają się więzić nas w pętli narastającej społecznej agresji. Zerwanie komunikacji, zmieszanie pojęć i języka w niebezpieczny sposób uwalnia lęki i uprzedzenia. Przepracowane w burzliwych latach 90-tych spory ideologiczne nie wygasły i wracają ze zdwojoną siłą. Dekada względnego spokoju okazała się pozorem konsensusu kulturowego i ponownie dzisiaj potrzebujemy krytycznego wglądu i wysiłku przywracającego nam sferę publiczną.
Sztuka jest niezbywalnym składnikiem naszego życia i zarówno artyści jak i politycy ponosimy odpowiedzialność za jakość performatyki społecznej, sztuka często ma większą siłę oddziaływania od politycznych normatywów lecz jest też niezwykle wrażliwa i podatna na zawłaszczenie i deformację – mówi prof. Grzegorz Klaman. Liczę, że te spotkania staną się jeszcze jedną składową i kolejnym narzędziem do weryfikacji i przewartościowania materiałów, do pogłębionej publikacji na temat sztuki krytycznej w Polsce – dodaje.
Gośćmi seminarium są artyści i kuratorzy, którzy w istotny sposób mieli wpływ na przebieg debaty dotyczącej roli artysty jego praw i odpowiedzialności w przestrzeni wspólnej, wywołali swoim działaniem kontrowersje lub spory ideologiczne przewartościowujące zastane status quo.
Seminarium Sztuka Czasu Współczesnego prof. Grzegorza Klamana pt. Lata osiemdziesiąte, początek sztuki „nowoczesnej” w Polsce, odbędzie się w czwartek, 13 listopada o godz. 19.00 w Świetlica Krytyki Politycznej w Trójmieście, ul. Nowe Ogrody 35, II p., Gdańsk.
Dotychczasowe seminaria prof. Grzegorza Klamana w ramach Sztuka Czasu Współczesnego odbyły się:
20 marca Mięso – ciało – klon; 17 kwietnia Agorafobia kontra agora filia; 15 maja Bio art – symbiotyczna przyszłość; 12 czerwca Ruiny transformacji; 2 października Symbiotyczność tworzenia;
Seminarium Sztuka Czasu Współczesnego odbywa się w ramach cyklu Uniwersytetu Krytycznego dofinansowanego ze środków Miasta Gdańska.