Wsparcie Wspieraj Wydawnictwo Wydawnictwo Dziennik Profil Zaloguj się

Jakub Majmurek

Filmoznawca, eseista, publicysta. Aktywny jako krytyk filmowy, pisuje także o literaturze i sztukach wizualnych. Absolwent krakowskiego filmoznawstwa, Instytutu Studiów Politycznych i Międzynarodowych UJ, studiował też w Szkole Nauk Społecznych przy IFiS PAN w Warszawie. Publikuje m.in. w „Tygodniku Powszechnym”, „Gazecie Wyborczej”, Oko.press, „Aspen Review”. Współautor i redaktor wielu książek filmowych, ostatnio (wspólnie z Łukaszem Rondudą) Kino-sztuka. Zwrot kinematograficzny w polskiej sztuce współczesnej.

Napisz do mnie

Teksty

Majmurek: Ikonowicz – więzień „wolnej Polski”

Do więzienia trafia człowiek upominający się o najsłabszych, broniący ich przed arbitralną władzą państwa i rynku, poświęcający całe życie działalności społecznej.

ObserwujObserwujesz

Majmurek: Elementarz (nie)równości

Reich wierzy, że polityka znów może zmusić gospodarkę, by pracowała dla dobra wszystkich.

ObserwujObserwujesz

Majmurek: Wampiry-hipsterzy

Jarmusch wyśmiewa się z tej kultury, ale może na ruinach XX wieku jest ona jedyną sensowną strategią przetrwania?

ObserwujObserwujesz

AAA gdzie jest praca? Debata Dziennika Opinii

Nie możemy sobie pozwolić ani na przebieranie się za XIX-wieczny ruch pracowniczy, ani na działanie na oślep.

ObserwujObserwujesz

Ikonowicz: Nie chcą po mnie przyjść

Gdybym naprawdę uderzył kamienicznika, nigdy nie zwróciłbym się do prezydenta o ułaskawienie. Spaliłbym się ze wstydu.

ObserwujObserwujesz

Majmurek: Labirynty radości

Na kredyt zaciągnięty u mistrzów kina powstało dzieło fascynujące, wciągające i konfudujące widza.

ObserwujObserwujesz

Majmurek: Geograf i major

Trudno nie porównywać „Majora” z polską „Drogówką”. Ale film Bykowa odstawia dzieło Smarzowskiego o kilka długości.

ObserwujObserwujesz

Majmurek: Jakiego ateizmu Polacy potrzebują?

Związanie ateizmu z emancypacją sfery publicznej spod roszczeń Kościoła daje mu jednocześnie siłę i słabość.

ObserwujObserwujesz

Majmurek: Kosmos granicą człowieczeństwa?

Cuarón w „Grawitacji” tworzy jeden z najciekawszych obrazów kosmosu w kinie.

ObserwujObserwujesz

Domosławski: Dać głos ludziom bez głosu

Próbowałem pokazać, jacy ludzie i jakie interesy stoją za zabójstwami w Amazonii. Każdego roku giną dziesiątki amazońskich wieśniaków.

ObserwujObserwujesz
Wczytywanie...