Wsparcie Wspieraj Wydawnictwo Wydawnictwo Dziennik Profil Zaloguj się

Jakub Majmurek

Filmoznawca, eseista, publicysta. Aktywny jako krytyk filmowy, pisuje także o literaturze i sztukach wizualnych. Absolwent krakowskiego filmoznawstwa, Instytutu Studiów Politycznych i Międzynarodowych UJ, studiował też w Szkole Nauk Społecznych przy IFiS PAN w Warszawie. Publikuje m.in. w „Tygodniku Powszechnym”, „Gazecie Wyborczej”, Oko.press, „Aspen Review”. Współautor i redaktor wielu książek filmowych, ostatnio (wspólnie z Łukaszem Rondudą) Kino-sztuka. Zwrot kinematograficzny w polskiej sztuce współczesnej.

Teksty

Wenezuela: Bankructwo rewolucji

Uczciwość wymaga uznania faktów: rewolucja boliwariańska w obecnej formie poniosła polityczną i ekonomiczną klęskę.

ObserwujObserwujesz

Nie wszyscyśmy z wyklętych

„Każdy został człowiekiem” Piotra Nesterowicza jest książką jednocześnie ważną i potrzebną, jak i rozczarowującą.

ObserwujObserwujesz

Czy artyści boją się dobrej zmiany?

Największą zaletą ministra Glińskiego jest to, że nie wydaje się w ogóle zainteresowany swoim resortem.

ObserwujObserwujesz

O pożytkach z postkomunizmu

Może postkomunizm był ceną za to, by wcale nie małą część społeczeństwa geopolitycznie skierować we właściwym kierunku?

ObserwujObserwujesz

Tego jeszcze nie widzieliście!

Żaden polski film od dawna nie przypominał tak dobitnie, jak życie nastolatka może być przerąbane.

ObserwujObserwujesz

Widmowa dekada [rozmowa z Olgą Drendą]

W Belgii zwycięzców loterii przedstawiano pod palmami, w Polsce w zaciszu mieszczańskiego wnętrza.

ObserwujObserwujesz

Majmurek: Dokumenty kryzysów

Kryzys związany z uchodźcami z Bliskiego Wschodu, kryzys na obszarze poradzieckim i zmiany, które przyniosła Dolina Krzemowa.

ObserwujObserwujesz

Pierwszy rok nowej ery?

Rok temu Andrzej Duda został wybrany prezydentem Polski. Czy to początek nowej epoki w dziejach Polski, czy tylko koniec starej?

ObserwujObserwujesz

„Charlie Hebdo” nigdy nie było rasistowskie

Reżyser pokazywanego na Docs Against dokumentu opowiada o swoim bohaterze, Bernardzie Maris, ekonomiście związanym z „Charlie Hebdo”.

ObserwujObserwujesz

Kossak punk, czyli Polska w rekonstrukcji

Muzea jak tematyczna kolejka w lunaparku. W porządku rekonstrukcji historia zmienia się w fikcję.

ObserwujObserwujesz
Wczytywanie...