Wsparcie Wspieraj Wydawnictwo Wydawnictwo Dziennik Profil Zaloguj się

Jakub Majmurek

Filmoznawca, eseista, publicysta. Aktywny jako krytyk filmowy, pisuje także o literaturze i sztukach wizualnych. Absolwent krakowskiego filmoznawstwa, Instytutu Studiów Politycznych i Międzynarodowych UJ, studiował też w Szkole Nauk Społecznych przy IFiS PAN w Warszawie. Publikuje m.in. w „Tygodniku Powszechnym”, „Gazecie Wyborczej”, Oko.press, „Aspen Review”. Współautor i redaktor wielu książek filmowych, ostatnio (wspólnie z Łukaszem Rondudą) Kino-sztuka. Zwrot kinematograficzny w polskiej sztuce współczesnej.

Teksty

Majmurek: Homo sapiens zabójca

Antropocen, okres największego sukcesu człowieka, może okazać się jednocześnie momentem, gdy ludzkość zniszczy podstawy własnego życia na ziemi.

ObserwujObserwujesz

Wreszcie we własnym domu?

Nie robimy Warszawy w Budowie, bo lubimy narzekać, ale dlatego, że nie istnieje u nas żadna edukacja w kwestii architektury.

ObserwujObserwujesz

Władca much 2.0

Nie dajcie się moralnemu szantażowi, mówiącemu, że to „tani szok”. Idźcie do kin na „Plac zabaw!”.

ObserwujObserwujesz

Rok jałowych wzmożeń [bilans rządu Szydło]

Zamiast oferowanego przez PO spokoju mamy ciągły kryzys, nieustanną mobilizację. Trudno jednak nie ulec wrażeniu, że efekt jest podobnie jałowy.

ObserwujObserwujesz

Migracje to kod DNA naszej kultury

Temat migracji trzeba wyjąć z medialnej bieżączki i pokazać jako fundamentalne zagadnienie dla europejskiej kultury – mówi Paweł Mościcki.

ObserwujObserwujesz

Przekleństwo tożsamości [Majmurek o „Służącej”]

Każda tożsamość jest w „Służącej” Park Chan-wooka pastiszem, a każdy bohater kłamcą.

ObserwujObserwujesz

Majmurek: Wikileaks w ślepej uliczce?

Jesteśmy winni Assange’owi solidarność. Ale musimy też uczciwie pytać o problematyczne elementy filozofii i praktyki Wikileaks.

ObserwujObserwujesz

Zapomniany październik

Październik ’56 radykalnie nie pasuje do współczesnej polityki historycznej. Dzięki temu możemy za to spojrzeć z ukosa na wiele jej mniej lub bardziej skrytych założeń.

ObserwujObserwujesz

Obywatel Blake

W świecie neoliberalnego zarządzania biedą przez poczucie winy bohater filmu Kena Loacha jest dinozaurem XX wieku i bojowych tradycji klasy pracującej.

ObserwujObserwujesz

Laboratorium lęku [Majmurek o filmie Sasnali]

Nowy film Anki i Wilhelma Sasnali wpisuje się w debatę na temat uchodźców.

ObserwujObserwujesz
Wczytywanie...