Wsparcie Wspieraj Wydawnictwo Wydawnictwo Dziennik Profil Zaloguj się
Strona główna/Kultura i sztuka/Teksty zebrane Jerzego Grotowskiego
okładka książki "Teksty zebrane Jerzego Grotowskiego"

Teksty zebrane Jerzego Grotowskiego

Dodaj do ulubionych

Opis

Po wielu latach starań i przygotowań trafia do Czytelników liczący ponad tysiąc stron tom zawierający Teksty zebrane Jerzego Grotowskiego.

Jest to pierwsza całościowa edycja dorobku tekstowego artysty, prezentująca jego biografię twórczą i intelektualną zapisaną własnymi słowami. Książka zawiera łącznie 138 tekstów: artykuły i eseje, autoryzowane transkrypcje wystąpień publicznych i wykładów, rozmowy i wywiady.

Wśród nich 37 pozycji nie było dotychczas publikowanych po polsku (m.in. tak ważne teksty jak Wokół powstawania Apocalypsis, 1969, Reżyser jako widz zawodowy, 1984 czy Montaż w pracy reżysera, 1989), zaś 17 to światowe pierwodruki (m.in. prace dyplomowe pisane na zakończenie studiów aktorskich i reżyserskich oraz teksty przygotowane przez Leszka Kolankiewicza na podstawie przemówień i spotkań Grotowskiego z lat 70.).

Oprócz tekstów należących do kanonu wypowiedzi artysty, tom przynosi także publikacje dotychczas trudno dostępne i prawie nieznane (np. wystąpienia polityczne z czasów zaangażowania Grotowskiego w antystalinowskich organizacjach młodzieżowych w 1957 roku). Trudno wątpić, że jego ukazanie się oznacza zasadniczą zmianę w możliwości obcowania z myślą i dokonaniami twórcy.

Podstawową dziedziną działalności Grotowskiego była praktyka, ale słowa odgrywały w jego twórczej pracy wielką rolę. Już za życia Grotowskiego to właśnie lektura jego słów skłaniała wielu ludzi do zainteresowania się jego poszukiwaniami. Po śmierci twórcy słowa, które pozostawił, mogą być jednym z najważniejszych sposobów zdobycia wiedzy na jego temat, spotkania z nim. Umożliwienie tego spotkania, udostępnienie jak najszerszej grupie zainteresowanych czytelników jak największego zbioru pozostawionych przez twórcę słów – to podstawowy cel Tekstów zebranych.

Przełomowe spektakle Jerzego Grotowskiego widzieli nieliczni. (...) Dlatego tak ważnym wydarzeniem jest gigantyczny tom 'Tekstów zebranych' jednego z największych reformatorów współczesnego teatru. Pokazuje niejako od środka, czego zmarły w 1999 r. twórca szukał w teatrze, bo są tu jego teksty programowe, wywiady jakich udzielał, trafiają się też komentarze do pracy innych reżyserów.

Leszek Bugajski

Newsweek

Czytając ten tom, tekst po tekście – ułożone w porządku chronologicznym – można odnieść wrażenie, że oto wspólnie z Grotowskim przebywamy jego drogę artystyczną. (...) Przedstawia w nich i tłumaczy kluczowe dla swojej myśli teatralnej terminy, jak m.in. teatr ubogi, akt całkowity, parateatr, teatr źródeł czy dramat obiektywny. Prostuje nieprawdziwe informacje dotyczące najgłośniejszych spektakli: „Księcia Niezłomnego” i „Apocalypsis cum figuris”.

Aneta Kyzioł

Polityka

Legendarny 'odlotowy guru, krążący po sferach mistycznych' w rzeczywistości chętnie angażował się w sprawy lokalne i miał duże poczucie humoru. (...) To jest biografia twórcza ułożona przez samego Grotowskiego. Dynamika jego myśli jest w tej książce bardzo dobrze dostrzegalna.

Dariusz Kosiński

Teatrolog

Jerzy Grotowski

(Rzeszów 1933 – Pontedera, Włochy 1999) Grotowski był jednym z wielkich heretyków i reformatorów teatru XX wieku. Na całym świecie znane są spektakle, które stworzył z zespołem Teatru Laboratorium: Akropolis, Książę Niezłomny, Apocalypsis cum figuris. U szczytu światowej sławy oświadczył, że nie jest już zainteresowany tworzeniem spektakli teatralnych i rozpoczął fazę poszukiwań parateatralnych w domenie “kultury czynnej”. W późnych latach 70. z poszukiwań tych wyłoniło się przedsięwzięcie Teatr Źródeł, przerwane w 1982 roku, kiedy Grotowski wyjechał z Polski w czasie stanu wojennego, decydując się na emigrację do USA. W 1986 roku na zaproszenie Fondazione Pontedera Teatro Grotowski przeniósł się do Pontedery we Włoszech, gdzie stworzył Workcenter of Jerzy Grotowski (obecnie Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards). Tu pracował nad ostatnią fazą swoich twórczych poszukiwań, Sztuką jako wehikułem.

Rok wydania:

2013

Liczba stron:

1136

Redakcja:

Agata Adamiecka-Sitek, Mario Biagini, Dariusz Kosiński, Carla Pollastrelli, Thomas Richards, Igor Stokfiszewski

Skład:

Marcin Hernas

Typ oprawy:

twarda

ISBN twarda oprawa:

978-83-63855-17-8