Wsparcie Wspieraj Wydawnictwo Wydawnictwo Dziennik Profil Zaloguj się
okładka książki "Widma i czasy" Jan Topolski

Widma i czasy

Dodaj do ulubionych

Opis

Gérard Grisey, współtwórca idei muzyki spektralnej, należał do najwybitniejszych kompozytorów XX wieku, któremu tylko przedwczesna śmierć nie pozwoliła rozwinąć niektórych zamierzeń.

Był fascynującą postacią, rzadkim w czasach dzisiejszej specjalizacji i fragmentacji człowiekiem renesansu.

Książka Jana Topolskiego ukazuje ewolucję języka muzycznego francuskiego kompozytora poprzez szerokie opisanie źródeł,  z których czerpał, naczelnych idei i inspiracji. Istotnym elementem publikacji są też eseje jej bohatera.

Grisey potrafił połączyć w zapisie nutowym tak odległe zjawiska jak renesansowy fresk, rytmy pulsarów, inskrypcje z sarkofagów czy wizualizacje fraktalne. Tworzył muzykę logiczną i zmysłową zarazem, organiczną i czasem… kosmiczną.

Jan Topolski

(1982) – muzykolog, studiował również filozofię na UW. Jako krytyk muzyczny i filmowy współpracuje z takimi mediami, jak „Kino”, „Ruch Muzyczny”, „Dwutygodnik”, „Tygodnik Powszechny”, Program Drugi Polskiego Radia, „MusikTexte”, „neue musikzeitung”. Współzałożyciel i w latach 2004-11 redaktor naczelny „Glissanda” – jedynego polskiego magazynu poświęconego muzyce współczesnej. Od 2010 roku konsultant Mariusza Trelińskiego, dyrektora artystycznego Teatru Wielkiego-Opery Narodowej, w zakresie opery współczesnej i zamówień u polskich kompozytorów. Autor pierwszej polskiej monografii jednego z najważniejszych kompozytorów XX wieku Gerarda Grisey’a – Widma i czasy. Muzyka Gerarda Griseya.