Tomáš Rafa, artysta wizualny i filmowiec stara się przedstawić w swoich filmach granicę między patriotyzmem a nacjonalizmem.
Tomáš Rafa, artysta wizualny i filmowiec stara się przedstawić w swoich filmach granicę między patriotyzmem a nacjonalizmem. Swoje poszukiwania rozpoczął w 2009 roku, dokumentując marsze skrajnej prawicy w Słowacji. Obecnie, po ponad sześciu latach trwania projektu, towarzyszy z kamerą każdej istotnej manifestacji- również w Polsce, Czechach i Niemczech. Rafa eksponuje w swojej dziennikarsko-artystycznej pracy spory na linii: Słowacy – Romowie, Słowacy – muzułmanie, Czesi – Romowie, Polacy – Żydzi, oraz aktualny temat uchodźców w Europie.
Problem patriotyzmu i nacjonalizmu w filmach Rafy nie ogranicza się jedynie do ulicznych manifestacji. Na przełomie 2008 i 2009 roku artysta nakręcił swój pierwszy obraz o murach segregacyjnych wyrastających wokół romskich osiedli w Słowacji. Trzy lata później, w ramach projektu “Sportowe Mury 2012”, pracował już z mieszkańcami kilku osiedli, ogrodzonych betonowymi ścianami.
Rafa regularnie publikuje efekty swojej pracy na internetowym blogu. Wśród obszernego materiału, prezentowanego przez artystę na www.newnationalism.eu znajdziemy między innymi: warszawski “Marsz Niepodległości”, parady równości z większości europejskich miast, starcia kibiców podczas EURO 2012, antycygańskie marsze organizowane przez słowackich nacjonalistów czy berlińskie obchody 1 maja. Rafa wchodzi ze swoją kamerą w sam środek konfliktu i jak sam mówi, zależy mu tylko na tym, żeby pokazać co rzeczywiście wydarzyło się podczas demonstracji.