W dniach 7-8 września odbyła się trzecia odsłona festiwalu sztuki w przestrzeni miejskiej Częstochowy - ART.eria.
W dniach 7-8 września odbyła się trzecia odsłona festiwalu sztuki w przestrzeni miejskiej Częstochowy – ART.eria. Zaproszeni artyści zaatakowali miejską tkankę, przenikając do jej najgłębszych struktur, zaszczepiając swoją twórczość w głównych arteriach miasta. Ich interwencje to coś więcej, niż tylko wizualna prowokacja i zatrzymanie na chwilę wzroku rozpędzonego przed siebie przechodnia. To także inicjowanie dialogu, angażowanie pojęć, idei i koncepcji, które mają na celu wywołanie dyskusji, ukazującej różnorodny i trudny do jednoznacznego zdefiniowania charakter miasta.
Podczas tegorocznej edycji Arterii wystawiono prace następujących twórców: Dominika Ritszela, Michała Smandka, Iwony Demko, Szymona Durka, Sztucznych Fiołków, Tomasza Musiała, Aleksandry Kozioł, kolektywu Paczdarek, duetu FRiKO, Aleksandry Ignasiak, Artura Chrzanowskiego, Nespoon, Izy Rutkowskiej, Julii Kurek, Natalii Romik, Asi Miny, Kacpra Kapsy, Zuzanny Moczek, Marty Kapuścik i Marii Cieślak. Festiwal jest współorganizowany przez członków Klubu Krytyki Politycznej w Częstochowie.
W kwietniu tego roku w Parku Miniatur Sakralnych (?!) w Częstochowie stanęła 14-metrowa statua Jana Pawła II, reklamowana jako największa na świecie. Nie minęło kilka miesięcy i tamto wydarzenie doczekało się kreatywnej riposty. Jej autorką jest znana artystka street-artu ukrywająca się pod pseudonimem NeSpoon. Otóż w ramach festiwalu ART.eria ustawiła ona w przestrzeni publicznej pod Jasną Górą (ulica Najświętszej Marii Panny)… najmniejszą rzeźbę papieża. […] Rzeźba jest bardzo delikatna, z ceramiki. Stanęła w uczęszczanym miejscu. Od zachowania mieszkańców Częstochowy i turystów będzie zależeć, jak długo przetrwa.
„Polityka”