foto-dmitry-ratushny

W pierwszej osobie

Czy każda książka w istocie pisana jest w pierwszej osobie? A co lektura książki mówi o recenzentce? Kinga Dunin czyta „Pierwszą osobę” Richarda Flanagana i „Wyspę” Żanny Słoniowskiej.
Didier Eribon

Proste równoległe się nie spotykają [fragment książki Didiera Eribona]

Nieznajomość hierarchii szkolnych i nieobeznanie z mechanizmami selekcji prowadzą do dokonywania wyborów najbardziej kontrproduktywnych, do decydowania się na ścieżki z góry przegrane.Didier Eribon
ślimak-sam-książka

Autorzy książki „Kim jest Ślimak Sam?” piszą do kuratorium… i przekazują honoraria na Trans-fuzję i KPH

„Państwa reakcja pokazała, że szkoła nie jest dla dzieci bezpiecznym miejscem”.Maria Pawlowska, Jakub Szamałek
Fot. Adrian Grycuk, wikimedia commons

Okrągły Stół – niewiele więcej niż początek początku

Okrągły Stół jest wydarzeniem przecenianym i wykorzystywanym do bieżących rozgrywek.Stefan Sękowski

Dwie legendy i szara rzeczywistość Okrągłego Stołu

Po 2015 r. Zjednoczona Prawica ma problemy z realnym rządzeniem także dlatego, że uwierzyła w czarną legendę Okrągłego Stołu. Przejęła stery państwa, które przez lata uważała za nie swoje. Krzysztof Mazur

Bitwa o Berlin 1945

7 Biennnale berlińskie zaprosiło Macieja Mieleckiego oraz grupę
rekonstrukcyjną do przedstawienia bitwy o Berlin z 1945 roku.
Rekonstrukcja będzie miała miejsce w publicznej przestrzeni Warszawy
(13 maja) i Berlina
(29 kwietnia).

Krytyka Polityczna na 7. Berlin Biennale

W ramach 7. Berlin Biennale zapraszamy na cykl debat i koncertów MusicAction w Berlinie i Warszawie. Sławek Belina, Ray Dickaty, Jan Jelinek, Gloria Viagra, Marcin Masecki, Raphael Rogiński, Candelaria Saenz Valiente, Kamil Szuszkiewicz, Jozef van Wissem, Sławomir Wojciechowski. Wkrótce także specjalne wydanie pisma "Krytyka Polityczna".

Żmijewski: Przestańmy się bać

27 kwietnia 2012 w Berlinie otwiera się 7 Berlińskie Biennale Sztuki Współczesnej. O swojej strategii tworzenia Biennale pisze jego kurator Artur Żmijewski, redaktor artystyczny Krytyki Politycznej. Czy Biennale zmieni się w Biennale Współczesnej Polityki?

Buttny, Tafel: Nie chodzi nam o personalia

Przekształcenie Studiów i Wytwórni Filmowych w Państwowe Instytucje Kultury to decyzja bardzo ważna. Dlaczego nie dyskutujemy, na jakich zasadach powinny od teraz funkcjonować? Z Sebastianem Buttnym i Justyną Tafel ze Stowarzyszenia Film 1, 2 rozmawia Jakub Majmurek.

Ramię w ramię!

Od ostatniego lata nowe ruchy społeczne spotykają się ze „starymi” organizacjami. Do tej pory rzadko ze sobą współgrały.
Teraz – połączeni wspólnymi celami – powinniśmy działać wspólnie. List do ruchu Occupy i organizacji politycznych podpisany przez kolektyw
ESC (Włochy), Occupy Genewa (Szwajcaria) i Krytykę Polityczną.

Konarzewska: Które to dziecko?

Matka i córka – tu jest wciąż dziura. Pozostają w rozdzieleniu, w pęknięciu. Dwie narracje, które się nigdy nie spotkają. O włoskich szpilkach Magdaleny Tulli pisze Marta Konarzewska.
Zapraszamy na spotkania o książkach w Dyskusyjnym Klubie Czytelniczym KP – kolejne już w sobotę, 21 kwietnia, o godz. 16.00.

Majmurek: Kloss, antykomunizm i sztuka krytyczna

Czy Stawka większa niż śmierć Patryka Vegi to tylko sprawnie zrealizowane kino sensacyjne grające na nostalgii za znanymi bohaterami? O Klossie, któremu nie do końca podoba się socjalistyczna ojczyzna i który prawie został bohaterem polskich Bękartów wojny, pisze Jakub Majmurek.

Mrozek: Zabierz brzuch dziewczynie księdza

W dwóch parafiach zbierają podpisy pod apelem o zdjęcie spektaklu. Protestuje sponsor teatru. Kilku oburzonych widzów przysłało listy. Nieskończona historia Uli Kijak obraża ich uczucia religijne. Po protestach dyrektorzy zabrzańskiego Teatru Nowego zażądali od reżyserki po protestach zmian w przedstawieniu. Tekst Witolda Mrozka

Majmurek: Orły w dolinie węży

Przyznanie takim filmom jak Wyjazd integracyjny nagrody dla najgorszej wtopy roku, czy uznanie, że występ Jana Frycza w tym dziele był „poniżej godności” do debaty o rzeczywistym stanie polskiego kina wnosi równie niewiele jak nagrodzenie Orłami Róży czy W ciemności. Tekst Jakuba Majmurka.

Eksplodujące mity

W Warszawie mamy funkcjonujące osobno opowieści o Warszawie żydowskiej, osobno o Warszawie np. powstańczej. W Festung Warschau” starałam się uniknąć tej strategii.

Domagamy się ustawy teatralnej!

Będziemy monitorować wszelkie decyzje władz samorządowych oraz rządu dotyczące polskich teatrów – oświadczyli sygnatariusze listu Teatr nie jest produktem. Ustawa teatralna opracowana przez Ministerstwo Kultury wraz z ludźmi teatru, jasne procedury i zapewnienie teatrom publicznym środków na działalność to najważniejsze postulaty, które przedstawiono w poniedziałek podczas konferencji prasowej.