Miasto

Nowe Pozycje Klasyczne // Krzysztof Knittel / Sławomir Wojciechowski

Nowe Pozycje Klasyczne // Krzysztof Knittel / Sławomir Wojciechowski

wstęp wolny
25 listopada, niedziela, godz. 19.00
Krytyka Polityczna, ul. Foksal 16, II p., Warszawa 

Polska muzyka współczesna od lat cieszy się na świecie wielkim uznaniem. Jej ojcowie założyciele, czyli na przykład Karol Szymanowski i Witold Lutosławski, zasłużenie cieszą się już pozycją niekwestionowanych klasyków. Tym bardziej więc cieszy, że twórczość ich kontynuatorek i kontynuatorów również spotyka się z bardzo przychylnymi reakcjami. Niestety w samej Polsce ta muzyka istnieje niemal wyłącznie w świadomości dość wąskich środowisk i podczas znakomitych festiwali muzyki współczesnej. Będący swego rodzaju cieszącego się dużym uznaniem znanego z warszawskiego Centrum Kultury Nowy Wspaniały Świat cyklu „Wolne niedziele”, cykl „Nowe Pozycje Klasyczne” ma być prezentacją nowej polskiej muzyki: planujemy przybliżyć dorobek twórców średniego i młodego pokolenia. Nie tylko poprzez koncerty, ale także przez spotkania z muzykami. Spotkania te mają posłużyć umieszczeniu nowej muzyki w szerszych kontekstach kulturowych, społecznych a także politycznych, pokazaniu, że muzyka niekoniecznie jest sztuką (najbardziej) abstrakcyjną i oderwaną od rzeczywistości, że nie tylko powstaje w pewnych bardzo konkretnych warunkach, ale także, że na te warunki, na rzeczywistość może mieć poważny wpływ.

Koncert
a) 
Krzysztof Knittel – elektronika 
Yuri Yaremchuk – saksofon 
b) 
Sławomir Wojciechowski – elektronika 
Anna Kwiatkowska – skrzypce 

Debata
Po koncercie zapraszamy na otwartą debatę z udziałem artystów i publiczności. 
Moderacja: Wojtek Zrałek-Kossakowski (KP) 

Krzysztof Knittel
Kompozytor, Przewodniczący Polskiej Rady Muzycznej (od 2005), członek Rady Programowej Polskiego Radia (od 2010). Komponuje muzykę orkiestrową, kameralną, chóralną, utwory dla baletu, teatru, filmu, tworzy instalacje dźwiękowe, realizuje muzykę komputerową. Wykłada w akademiach muzycznych w Łodzi i Krakowie. Pracował w The Center of the Creative and Performing Arts w Buffalo, USA. Był dyrektorem festiwalu „Warszawska Jesień”, prezesem Związku Kompozytorów Polskich. Od 2006 roku prowadzi utworzony przez siebie międzynarodowy festiwal muzyki improwizowanej „Ad Libitum”. Współtwórca wielu grup muzyki improwizowanej, m.in. KEW, NSME, Pociągu towarowego, CH&K&K, European Improvisation Orchestra, Kawalerowie błotni, grał m.in. z takimi muzykami, jak Axel Dörner, Tim Hodgkinson, Pere Oliver Jørgens, John King, Martin Klapper, Ernesto Molinari, David Moss, Victor Nubla, Uwe Oberg, Adam Pierończyk, Andrei Smirnov, Tomasz Stańko. Otrzymał nagrodę „Solidarności” (za kwartet smyczkowy poświęcony księdzu Jerzemu Popiełuszce), Nagrodę im. Cypriana Norwida i Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Został także nagrodzony przez Foundation for Contemporary Performance Arts w Nowym Jorku.

Sławomir Wojciechowski
Mieszkający w Warszawie kompozytor, publicysta i tłumacz. W latach 1995-97 studiował kompozycję pod kierunkiem Mariana Borkowskiego w Akademii Muzycznej w Warszawie. Następnie odbył studia w Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie w zakresie teorii muzyki i nowych mediów u Matthiasa Hermanna (1998- 2002) oraz kompozycji w klasie Marka Stroppy (2000-2004). Swoje umiejętności doskonalił podczas kursów i seminariów muzycznych, prowadzonych m.in. przez Helmuta Lachenmanna, Briana Ferneyhougha, Karlheinza Stockhausena, Klausa Hubera, Louisa Andriessena, Pawła Szymańskiego i Irvina Arditti. Jest stypendystą Donaueschinger Musiktage, Stowarzyszenia Autorów ZAiKS oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jego utwory wykonywane były na wielu festiwalach muzyki współczesnej w Polsce oraz Niemczech, przez takie zespoły, jak Radio Sinfonieorchester Stuttgart pod dyrekcją Manfreda Trojahna, zespół kameralny Zementwerk, Junge Musik Berlin, a także m.in. Mika Svobodę, Wernera Taube, Wu Wei’a.

Yuri Yaremchuk
Ukraiński multiinstrumentalista (jednak jego ulubioną „bronią” są saksofony – sopran i tenor), kompozytor obracający się w kręgu free jazzu, swobodnej improwizacji, muzyki współczesnej. Grał m.in. z Fredem Frithem, Williamem Parkerem, Ray Andersonem, Hamid Drakem, z czołówką rosyjskich i ukraińskich jazzmanów, jak Vladimir Chekasin, Vladimir Tarasov, Andrey Razin, Sergey Letov i in. Studiował w Instytucie Sztuki w Rostowie, mieszka we Lwowie.

Anna Kwiatkowska
Absolwentka AM w Krakowie. W latach 1998-2008 liderka tria smyczkowego Violarium. Technikę skrzypcową doskonaliła na kursach nowej muzyki w Grazu i Darmstadcie. Jako solistka i kameralistka występowała m.in.. na festiwalach Warszawska Jesień, Audio Art, Sacrum Profanum. Wraz z European Workshop for Contemporary Music brała udział w wykonaniu HYMNEN Stockhausena (tournée Warszawa–Mediolan–Pforzheim). Utwory na skrzypce solo (lub z elektroniką) dedykowali jej m.in. Wojciech Blecharz, Wojciech Ziemowit Zych i Jagoda Szmytka. W repertuarze ma utwory najwybitniejszych kompozytorów XX i XXI wieku (m.in. Luigi Nono, Bent Sørensen, Elliott Carter, György Kurtág, Enno Poppe, Pierre Boulez, Georg Friedrich Haas, Michel van der Aa, Luciano Berio, Karlheinz Stockhausen, Unsuk Chin).

Program realizowany przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

MKiDN

__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Zamknij