W cyklu "Polnischer Frühling / Polska Wiosna / Polish Spring".
22-23 czerwca, sobota-niedziela, godz. 14 – 17, art.endart, Drontheimer Str. 22/23, Berlin
Fotografia, pierwotnie jako narzędzie mediujące i przybliżające okropności wojny, od początku swojego istnienia – wraz z wynalazkiem masowej reprodukcji – używana była m.in. do wywierania nacisku na opinię publiczną. Inne typy wczesnych fotograficznych projektów „aktywistycznych” to m.in. dokumentacja biedy, pracy nieletnich czy propagandowe projekty rządów. W ostatnich dekadach, gdy zaczęło się wydawać, że fotografia straciła właściwie moc wpływania na rzeczywistość na korzyść telewizji, zmiany technologiczne otworzyły nowe możliwości. Media elektroniczne i portale społecznościowe stworzyły wcześniej niedostępną opcję bezpośredniej, natychmiastowej i globalnej dystrybucji obrazu przez każdego, kto ma dostęp do internetu. Jednak nowe technologie w takim samym stopniu ułatwiają przekaz, co go zagłuszają i zacierają w mnogości głosów. Powstaje pytanie, jaki jest potencjał oferowany nam przez nowe media w relacji do obrazu fotograficznego i skuteczności jego oddziaływania na rzeczywistość społeczną.
Podczas dwudnowej sesji bedziemy między innymi szukać odpowiedzimi na poniższe pytania:
– Czy fotografia może wywierać realny wpływ na rzeczywistość?
– Dlaczego podejmować próby zmiany rzeczywistości społecznej poprzez fotografię?
– Czy ewentualne zmiany mają charakter radykalny czy też zachodzą dyskretnie?
– Rola aktu perfomatywnego dokumentacji względem potencjału dokonania rejestracji?
– Jakie są najskuteczniejsze metody i strategie pracy z obrazem fotograficznym?
– Jak w dobie mediów elektronicznych zmienia się relacja między fotografem a edytorem?
– Jak można wykorzystać kanały dystrybucji obrazu na rzecz wywołania zmiany?
Warsztaty skierowane są do, mieszkańców dzielnicy Wedding oraz wszystkich osób zainteresowanych.
Zajęcia będą prowadzone w języku angielskim.
Zapisy pod adresem: politicalcritique.berlin[at]gmail.com, 0049176 7122 5833
Uczestnictwo w warsztatach jest bezpłatne.
Konrad Pustoła (1976) ukończył studia ekonomiczne na Uniwersytecie Warszawskim (2003) oraz artystyczne w londyńskim Royal College of Art (2008). W swoich projektach zajmuje się badaniem wizualnych aspektów relacji społecznych i ekonomicznych. Laureat konkursu Polskiej Fotografii Prasowej za cykl Sanna (2001). Uczestnik wielu wystaw m. in. Nowi Dokumentaliści (2005) CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, Bloomberg New Contemporaries (2008) w Londynie; Storia, memoria, identitia (2009) w Modenie, PhotoEspania (2010) w Madrycie. W 2010 roku wydał album Dark Rooms nagrodzony w ogólnopolskim konkursie katalogów i albumów o sztuce Reminiscencje.
—
Projekt dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego