Dyskusyjny Klub Filmowy Uniwersytetu Krytycznego.
Uniwersytet Krytyczny | DKF: Jak czytać kino grozy? | Lektura socjologiczna: kapitalizm i materializm | Świt żywych trupów, reż. George A. Romero, USA 1978, 113′
Prowadzenie: Klaudia Rachubińska
28 listopada, czwartek, godz. 19.00
Krytyka Polityczna, ul. Foksal 16, II p., Warszawa
Postaci zombie pojawiły się w kulturze popularnej już pod koniec lat 20. XX wieku i od tamtej pory pozostają nieustannie obecne w zbiorowej wyobraźni. Początkowo przedstawiane jako pogrążone w bezmyślnym transie ofiary magii voodoo, pod koniec lat 60. niezauważalnie przekształcają się w powstające z grobu nieumarłe istoty, napędzane niepowstrzymaną żądzą świeżego ludzkiego mięsa i mózgów. W tym wcieleniu do dziś straszą i śmieszą w kolejnych realizacjach scenariusza „zombie apokalipsy”, którego uproszczona formuła powraca w nieznacznie zmienionej formie od zapoczątkowującej zombie-modę „Nocy żywych trupów” George’a A. Romero (1968). Skąd jednak tak wielka popularność i trwałość motywu w zachodniej popkulturze? Czego tak naprawdę obawiamy się, kiedy oglądamy hordy bezmyślnych byłych-ludzi o tępym spojrzeniu – snujących się bez celu po opuszczonych miastach, dążących do zainfekowania wszystkich wokół własną chorobą, pochłaniających w niewiarygodnym tempie cały świat? Punktem wyjścia do namysłu nad ukrytymi znaczeniami opowieści o „zombie apokalipsie” będzie „Świt żywych trupów” (1978), drugi film twórcy postaci nowoczesnego wszech-konsumującego „nieumarlaka”.
Film wyświetlany będzie w języku angielskim z polskimi napisami.
_________
Straszne historie, pełne zjaw, potworów i krwawych morałów, towarzyszyły ludzkości od zawsze, pod fantastycznym przebraniem skrywając rzeczywiste kulturowe lęki. Nie inaczej jest w wypadku współczesnego kina grozy – pomimo zmieniających się trendów, istotą horrorów pozostaje nie tylko żerowanie na indywidualnych fobiach i obawach widzów, ale też odzwierciedlanie niepokojów społecznych i uniwersalnych lęków. Podczas sześciu jesiennych spotkań przyjrzymy się z bliska horrorowi jako gatunkowi, wspólnie zbadamy sens podejrzliwej, a nawet paranoicznej lektury i spróbujemy zaaplikować konkretne perspektywy teoretyczne do kilku popularnych filmów, by sprawdzić, czy współczesny widz – który już wie, że nie należy schodzić do piwnicy mówiąc „zaraz wracam” – może się z nich jeszcze czegoś dowiedzieć o kulturze, w której żyje.
Klaudia Rachubińska – absolwentka Wydziału Psychologii UW, doktorantka Instytutu Kultury Polskiej UW, członkini Grupy ETC; zajmuje się problematyką ciała w kulturze, strategiami wizualnego konstruowania tożsamości, psychoanalizą kultury, myślą feministyczną drugiej i trzeciej fali. Do jej zainteresowań należą także związki między muzyką a wizualnością, intermedialność w sztuce współczesnej, performance i sztuki performatywne oraz działania neoawangardowego ruchu Fluxus.
________
Kolejne spotkanie cyklu:
12.12: Lektura psychoanalityczna: menstruacja i monstrualność | Ginger Snaps, reż. John Fawcett, Kanada 2000, 108′
Pozostałe seminaria Uniwersytetu Krytycznego w semestrze jesiennym.
Projekt „Uniwersytet Krytyczny 2011-2013” realizowany jest dzięki dofinansowaniu ze środków m.st. Warszawy.