Miasto

DKF: Jak czytać kino grozy? | Lektura socjologiczna | „Świt żywych trupów”

Dyskusyjny Klub Filmowy Uniwersytetu Krytycznego.

Uniwersytet Krytyczny | DKF: Jak czytać kino grozy? | Lektura socjologiczna: kapitalizm i materializm | Świt żywych trupów, reż. George A. Romero, USA 1978, 113′

Prowadzenie: Klaudia Rachubińska

28 listopada, czwartek, godz. 19.00
Krytyka Polityczna, ul. Foksal 16, II p., Warszawa

Postaci zombie pojawiły się w kulturze popularnej już pod koniec lat 20. XX wieku i od tamtej pory pozostają nieustannie obecne w zbiorowej wyobraźni. Początkowo przedstawiane jako pogrążone w bezmyślnym transie ofiary magii voodoo, pod koniec lat 60. niezauważalnie przekształcają się w powstające z grobu nieumarłe istoty, napędzane niepowstrzymaną żądzą świeżego ludzkiego mięsa i mózgów. W tym wcieleniu do dziś straszą i śmieszą w kolejnych realizacjach scenariusza „zombie apokalipsy”, którego uproszczona formuła powraca w nieznacznie zmienionej formie od zapoczątkowującej zombie-modę „Nocy żywych trupów” George’a A. Romero (1968). Skąd jednak tak wielka popularność i trwałość motywu w zachodniej popkulturze? Czego tak naprawdę obawiamy się, kiedy oglądamy hordy bezmyślnych byłych-ludzi o tępym spojrzeniu – snujących się bez celu po opuszczonych miastach, dążących do zainfekowania wszystkich wokół własną chorobą, pochłaniających w niewiarygodnym tempie cały świat? Punktem wyjścia do namysłu nad ukrytymi znaczeniami opowieści o „zombie apokalipsie” będzie „Świt żywych trupów” (1978), drugi film twórcy postaci nowoczesnego wszech-konsumującego „nieumarlaka”.
 

Film wyświetlany będzie w języku angielskim z polskimi napisami. 

_________

Straszne historie, pełne zjaw, potworów i krwawych morałów, towarzyszyły ludzkości od zawsze, pod fantastycznym przebraniem skrywając rzeczywiste kulturowe lęki. Nie inaczej jest w wypadku współczesnego kina grozy – pomimo zmieniających się trendów, istotą horrorów pozostaje nie tylko żerowanie na indywidualnych fobiach i obawach widzów, ale też odzwierciedlanie niepokojów społecznych i uniwersalnych lęków. Podczas sześciu jesiennych spotkań przyjrzymy się z bliska horrorowi jako gatunkowi, wspólnie zbadamy sens podejrzliwej, a nawet paranoicznej lektury i spróbujemy zaaplikować konkretne perspektywy teoretyczne do kilku popularnych filmów, by sprawdzić, czy współczesny widz – który już wie, że nie należy schodzić do piwnicy mówiąc „zaraz wracam” – może się z nich jeszcze czegoś dowiedzieć o kulturze, w której żyje.

Klaudia Rachubińska – absolwentka Wydziału Psychologii UW, doktorantka Instytutu Kultury Polskiej UW, członkini Grupy ETC; zajmuje się problematyką ciała w kulturze, strategiami wizualnego konstruowania tożsamości, psychoanalizą kultury, myślą feministyczną drugiej i trzeciej fali. Do jej zainteresowań należą także związki między muzyką a wizualnością, intermedialność w sztuce współczesnej, performance i sztuki performatywne oraz działania neoawangardowego ruchu Fluxus. 

________

Kolejne spotkanie cyklu:
12.12: 
Lektura psychoanalityczna: menstruacja i monstrualność | Ginger Snaps, reż. John Fawcett, Kanada 2000, 108′

 
Pozostałe seminaria Uniwersytetu Krytycznego w semestrze jesiennym.  

uk jesien 2013

Projekt „Uniwersytet Krytyczny 2011-2013” realizowany jest dzięki dofinansowaniu ze środków m.st. Warszawy.

UM  

  

__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Zamknij