Nie taka ostatnia rodzina

„Umbrella Academy” to niezwykły serial o sprawach tak zwykłych jak czas i rodzina.
sylvia-plath-gwyneth-paltrow

Powinna zostać

Czy ktoś czytał, czy nie, przeważnie wszyscy wiedzą, co to za książka, bo była to, a może wciąż jest, pozycja kultowa. Kinga Dunin czyta „Szklany klosz” Sylvii Plath.
wez-sie-w-garsc-wywiad

Trzy przyjaciółki, dorastanie i depresja

Ten album to była moja próba pogodzenia się z chorobą, opowiedzenia o tym, jak uczyłam się ją rozumieć – mówi Anna Krztoń, autorka komiksu „Weź się w garść”.
berlinale-ich-war-zuhause-aber

Moment niedźwiedzicy

Jeśli kogoś nudzi Berlinale – z balansem płci, dokumentami o ekologii i szansą na obserwację nowego hegemona na rynku filmowym, czyli Chin – to chyba sam jest nudny.
Michelle Obama, Becoming. Moja historia (fragment okładki)

Coaching zamiast polityki

Silna, mądra kobieta, z dyplomem prawa po Princeton i Harvardzie, pitoli mi coś o sukienkach i butach.

Kozak: Polska potrzebuje Lutra (2)

Współczesny Polak żyje w stanie permanentnej kontrreformacji, dlatego potrzebuje kogoś, kto ciśnie kałamarzem w lustro tworzące jego fałszywy autoportret. Druga część rozmowy Jakuba Majmurka z Tomaszem Kozakiem.

Gruszczyński: Świnie i ptaki

Nie mogę oddychać! Nikomu nie wierzę! Co będzie jutro?! Nauczcie mnie jak przeżyć! – krzyczą bohaterowie filmu Marzyciele zrealizowanego przez ukraińską grupę artystyczną SOSka. Młodzi przedstawiciele subkultury emo nieświadomie wyrażają lęki i pragnienia części rosyjskiego społeczeństwa – o wystawie Angry Birds w warszawskim Muzeum Sztuki Nowoczesnej pisze Arek Gruszczyński

Kozak: Polska potrzebuje Narcyza (1)

Nasze instytucje sztuki utrudniają kreatywne mówienie o Polsce. Kuratorzy i galerzyści są nastawieni na źle pojęty uniwersalizm. Tym, co ich przede wszystkim zaprząta, jest pytanie: „Czy to będzie zrozumiałe na Zachodzie?”. W efekcie, artyści rzadko podejmują problem polskości, bo to się po prostu nie opłaca. Z Tomaszem Kozakiem rozmawia Jakub Majmurek.

Pieniążek: Ataman anarchista

Nestor Machno nigdy nie trafił do panteonu ukraińskich bohaterów, nawet w rodzinnym Hulajpolu mówi się o nim niechętnie, a jeśli już, to raczej negatywnie. O książce Stanisława Łubieńskiego Pirat stepowy pisze Paweł Pieniążek.

Grzegorzek: Przekłujmy kokon wokół filmówki

Chcę otworzyć szkołę na wymianę myśli wewnątrz i na zewnątrz , z młodymi artystami, z młodym pokoleniem krytyków, ludzi myślących. Z Mariuszem Grzegorzkiem, nowo wybranym rektorem łódzkiej szkoły filmowej, rozmawia Jakub Majmurek.

Polska prasa o 7. Berlin Biennale

Otwarte właśnie 7. Biennale Sztuki Współczesnej pod hasłem „Forget Fear” uderza jak cios między oczy – Monika Małkowska w "Rzeczpospolitej". Zobaczymy sytuacje skrajnie niekomfortowe, stawiające widza wobec konfliktu nie do rozwiązania, i na pewno niedostarczające przyjemnej rozrywki – Dorota Jarecka w "Gazecie Wyborczej".

Bitwa o Berlin 1945

7 Biennnale berlińskie zaprosiło Macieja Mieleckiego oraz grupę
rekonstrukcyjną do przedstawienia bitwy o Berlin z 1945 roku.
Rekonstrukcja będzie miała miejsce w publicznej przestrzeni Warszawy
(13 maja) i Berlina
(29 kwietnia).

Krytyka Polityczna na 7. Berlin Biennale

W ramach 7. Berlin Biennale zapraszamy na cykl debat i koncertów MusicAction w Berlinie i Warszawie. Sławek Belina, Ray Dickaty, Jan Jelinek, Gloria Viagra, Marcin Masecki, Raphael Rogiński, Candelaria Saenz Valiente, Kamil Szuszkiewicz, Jozef van Wissem, Sławomir Wojciechowski. Wkrótce także specjalne wydanie pisma "Krytyka Polityczna".

Żmijewski: Przestańmy się bać

27 kwietnia 2012 w Berlinie otwiera się 7 Berlińskie Biennale Sztuki Współczesnej. O swojej strategii tworzenia Biennale pisze jego kurator Artur Żmijewski, redaktor artystyczny Krytyki Politycznej. Czy Biennale zmieni się w Biennale Współczesnej Polityki?