Klątwa

Łysak: Oświadczenie ws. spektaklu „Klątwa” i planowanych zgromadzeń publicznych

Paweł Łysak, dyrektor Teatru Powszechnego w Warszawie apeluje o pokojowy przebieg wydarzeń i społeczną odpowiedzialność.red.

Szara plama puszcza płyty

Dlaczego lubimy czytać o dyktatorach? Jakub Bożek recenzuje dwie książki o Stalinie.

Szczerek: Wszędzie widzę Polskę

Te wszystkie kraje Europy Środkowej są trochę wariantami samych siebie. To są takie Polski, w których się trochę inaczej historia potoczyła. Rozmowa z Ziemowitem Szczerkiem. , Mislav Marjanović
Marcin-Wicha-Fot-Bartlomiej-Molga

Muszę się pozbyć książek [fragment nowej książki Marcina Wichy]

W czwartej klasie mieliśmy zadanie: „Opisz swoją matkę”, a raczej „mamę”, bo szkoła lubowała się w zdrobnieniach. Boże, odpuść mi, bo napisałem: „Moja matka ma ciemne włosy i jest raczej tęga”. Marcin Wicha

Islam a sprawa polska

To jest wojna i oni mogą ją wygrać! Kinga Dunin czyta „Islam. Jedenastą plagę” Hege Storhaug i „Moralistów” Katarzyny Tubylewicz.
KP-sharing-image

Robles-Durán, Rendon: Okupuj Wall Street trwa!

Rewolucja to nie jest moment, to powolny proces, który wymaga wiele energii i poświęcenia – mówią Miguel Robles-Durán i Gabriela Rendon w rozmowie z Joanną Warszą i Florianem Malzacherem

KP-sharing-image

Radynski: Przeciw biurokracji kulturalnej

Żadne reformy nie
uratują kultury i edukacji dopóki instytucje społeczne znajdują
się pod dyktaturą biurokracji i skorumpowanej administracji – Oleksyi Radynski relacjonuje protesty moskiweskiego prekariatu.

KP-sharing-image

Żmijewski: Kultura Real Ya!

Wystawa może być częścią opinii publicznej, może wyrażać nastroje społeczne – Artur Żmijewski w rozmowie z Sebastianem Liszką i Katarzyną Wąs.

KP-sharing-image

Kosińska: Radosny, suwerenny obłok

Pisanie o poezji najwyższej próby jest zawsze rozpaczliwie nieprzystawalne do niej samej, zawsze sprawia, że poezja i jej autor znikają, jak we wspólnym obrzędzie, za chmurą, oddalają się. Tekst Agnieszki Kosińskiej.

KP-sharing-image

Prześlij zdjęcia na 7. Berlin Biennale!

Czy jest wydarzenie polityczne, demonstracja, akcja społeczna, które możesz sfotografować? Zrób to i prześlij zdjęcia na 7. Berlin Biennale!

KP-sharing-image

Grudzińska-Gross: Ślady stóp w stronę morza

Była inna, niż mogłoby to wynikać z tradycji, w której się wychowała. O
tym chciałabym przypomnieć. O Wisławie Szymborskiej pisze Irena
Grudzińska-Gross.

KP-sharing-image

Głażewska: Antychryst będzie artyst

Graffiti w Polsce to nie tylko album. To także  historia Polski „widziana z dołu”, niezapośredniczona przez media czy inne oficjalne kanały komunikacji, historia idei odmienna niż ta dostępna w podręcznikach. O książce Tomasza Sikorskiego i Marcina Rutkiewicza pisze Dorota Głażewska.

KP-sharing-image

Liszka: Szymborska po swojemu

Jej dystans wynikał z konieczności wytworzenia wokół siebie przestrzeni niezagospodarowywanej przez narcystycznych samców polskiej poezji przybierających pozy klasyków, metafizyków, rzeczników honoru, ogółu i prawdy. O Wisławie Szymborskiej, która jednym zdaniem załatwia Heideggera, pisze Sebastian Liszka.

KP-sharing-image

Bojarska: Zdobywcy słońca

Zdobywcy słońca (2012) to najnowszy projekt filmowy Anny Baumgart. Wraz z historykiem awangardy Andrzejem Turowskim odtwarzają drogę pociągu agitacyjnego, który w 1920 roku przez Polskę miał dotrzeć do Berlina, by wspomóc  Niemiecką Partię Komunistyczną i zawieźć na Zachód idee rewolucyjne. O projekcie pisze Katarzyna Bojarska.