Historia

Ignacy Daszyński i Józef Piłsudski, rok 1928. Fot. domena publiczna

„Zabić, powiesić, poćwiartować” – prawica wobec pierwszych rządów niepodległej Polski

Niepodległość kształtowała się w warunkach ostrego konfliktu, a prawica zwalczała lewicowe rządy wszelkimi możliwymi środkami.Tomasz Borkowski
plakat-nasze-bojownice-kadr

Prawa wyborcze nie były prezentem dla kobiet

Polki nie uzyskały ich w wyniku dobroczynnego gestu Józefa Piłsudskiego – mówią Anna Czerwińska i Agnieszka Grzybek, współautorki wystawy „Nasze bojownice. 100-lecie praw wyborczych Polek”.Marta Knaś
Jacek_Kuroń_1991

„Zeszmacacie nas tymi zupkami!” [fragment biografii Jacka Kuronia]

Jacek Kuroń stał się – obok Mazowieckiego i Balcerowicza – twarzą polskiej transformacji. Ta niedobrana trójka miała wtedy największy wpływ na losy państwa. Fragment książki „Jacek” Anny Bikont i Heleny Łuczywo. Helena Łuczywo, Anna Bikont
Michał-Bilewicz

Bilewicz: Między idealizacją a hiperkrytycyzmem. Polska niepamięć historyczna i jej źródła

Heroiczni Sprawiedliwi czy gorliwi kolaboranci Hitlera? Ratowali czy dobijali prześladowanych Żydów? Temperatura politycznego sporu sprzyja polaryzacji, której ofiarą padają fakty. red.

Zorganizowany gwałt w warunkach terroru

Fragment książki „Przemilczane. Seksualna praca przymusowa w czasie II wojny światowej” Joanny Ostrowskiej.Joanna Ostrowska
jak-powstaje-ruda-konstytucja

Polskie farmazony

W Polsce wciąż dominuje bezpieczna narracja jakoby Holokaust to była tylko sprawa pomiędzy Żydami i Niemcami, a nie była – mówi Piotr Forecki w rozmowie z Kingą Dunin.

Eugene-Debs

Ostatnie słowo oskarżonego

Równo 100 lat temu amerykański działacz związkowy i socjalista Eugene V. Debs wygłosił słynne antywojenne przemówienie.

aleja włókniarek-kadr

Nad włókniarkami nikt nie zapłakał

„Stoczniowcy czy inni dostawali duże odprawy, kiedy były likwidowane ich zakłady. My – nic”. Fragment książki „Aleja Włókniarek”.

ludwika-wlodek

Żydowska opowieść nie musi krzepić polskich serc

Polskie i żydowskie opowieści o Zagładzie się różnią. Polacy opowiadają więcej o tych, co ratowali i pomagali. Żydzi o tych, co szantażowali i wydawali.