Film

film

Fair filmmaking

Młodzież faworyzowana z kamerą u defaworyzowanej, czyli o odpowiedzialności w pracy z bohaterem w filmie dokumentalnym.Olga Clarke
mary-shelley-film

Kto się boi Mary Shelley?

Co się udało, a co rozczarowuje w filmie „Mary Shelley” w reżyserii Haify al-Mansour?

Kręcąc się w kółko. O „Atypowym”

„Atypowy” jest komedią, w której neurotypowy aktor odgrywa autystycznego nastolatka w sposób, który przynosi radość głównie neurotypowej widowni.
Marta Konarzewska. Fot. Agata Kubis

„Ja, Maria Komornicka, mianuję się Piotrem”?

Genialna poetka, modernizm, secesja, sanacja. Dekadencka Warszawa, namiętność, obłęd. Marta Konarzewska w rozmowie z Krzysztofem Tomasikiem opowiada o scenariuszu filmu „Włast”.
thelma

Wiedźmy

Żeby się wyzwolić, Thelma będzie musiała zabić ojca i uzdrowić matkę. Nieważne, czy naprawdę, czy tylko symbolicznie. Kinga Dunin ogląda „Thelmę” Joachima Triera i czyta „Vivian” Christiny Hesselholdt.

Silvio i motyle

„Loro” to fascynujący, choć niepozbawiony wad portret starzejącego się demagoga.

3procent-serial

Prawda Procesu

Dziś, po latach postmodernizmu, łatwo dekonstruować naiwność bądź okrucieństwo marzeń o nowym porządku. Prawdziwym wyzwaniem jest zatem próba stworzenia utopii.

Za co jestem Formanowi wdzięczny

Miloš Forman przedstawiał w swoim dziele totalitaryzm w jego wielu postaciach i trzymał stronę osób, które stawiały mu opór. Reżyser zmarł 13 kwietnia.

„Ready Player One”

Dwie twarze kapitalizmu, obydwie brzydkie

Dystopijna rzeczywistość nie jest tylko symptomem problemów, ale też, w bardzo dużej części, ich przyczyną. Oglądamy najnowszy film Stevena Spielberga.