Kinga Dunin czyta

Dunin: Z brzucha wieloryba

„Dostatek” to prawdziwa gratka, albo nawet więcej – rarytas. Wciągający, świetnie napisany, inteligentny.

Now the once  to powiedzenie używane przez bohaterów sagi Michaela Crummeya Dostatek. A w sadze, jak to w sadze – miłości, waśnie, małżeństwa, dzieci, kolejne pokolenia. Dorabianie się i straty. Dwie małe, biedne rybackie osady i ich zamknięte społeczności, oraz  jeden bogacz. Ponad sto lat historii Nowej Fundlandii od końca XVIII wieku do I Wojny Światowej. 

 

Nowa Fundlandia? Nie wiedziałam o niej zbyt wiele, kojarzyła mi się z nowofundlandczykami, czyli ogromnymi, kudłatymi psami, które z kolei jakieś połączenia w moim mózgu kojarzyły z inną psią rasą – labradorami. Słusznie, bo Nowa Fundlandia i Labrador tworzą jedną kanadyjską prowincję, ojczyznę autora, wysoko cenionego w Kanadzie poety i pisarza.

 

W XII wieku dotarli tam Wikingowie, ale wytrzymali tylko dwa lata i uciekli przegnani przez miejscowych Indian. W czasach, gdy toczy się akcja tej opowieści, mieszkają tu przybysze z Irlandii i Anglii oraz bushborni – miejscowi nieznanej proweniencji, często Metysi. Po Francuzach, pierwszych nowożytnych odkrywcach wyspy, pozostał cmentarz. Są też trzy spierające się ze sobą Kościoły: anglikański, katolicki i metodyści. Gorąca, prosta religijność. Ale jest też stara jabłonka niezbędna do pogańskich praktyk towarzyszących chrztom. I stare kobiety leczące i rzucające uroki. 

 

 

Dla miłośników tego gatunku, także z dodatkiem realizmu magicznego, ta książka to prawdziwa gratka, albo nawet więcej – rarytas. Wciągająca, świetnie napisana, inteligentna. Na czas historyczny nakłada się w niej bezczas mitu. To opowieść o tym, jak nowoczesność powoli połyka tradycyjną społeczność, z jej wierzeniami, cyklicznym czasem, i trwaniem silniejszym od zmiany.

 

 

Nowofundlandzką przygodę rozpoczynamy od przejmującej sceny na plaży, gdzie kona wyrzucony na mieliznę wieloryb, a głodni mieszkańcy trochę czekają na jego śmierć, a trochę starają mu się w tym dopomóc. Gdy zaczynają ćwiartować mięso, z brzucha wieloryba wydobywają człowieka, zbyt szybko uznanego za zmarłego, bo chwilę przed pochówkiem da on oznaki życia i na długo pozostanie razem z mieszkańcami. Dziwnie białoskóry i białowłosy, niemy, wydzielający mocną, nieprzyjemna woń, będzie traktowany zarazem jak przekleństwo i błogosławieństwo. Swój, ale nie z tego świata. Nie tylko on jest darem morza, miejscową relikwią jest też stara, welinowa biblia znaleziona kiedyś w trzewiach dorsza. Kiedy nowoczesność zwycięży, jakiś mężczyzna będzie znowu musiał zostać połknięty przez wieloryba, a biblia będzie musiała powrócić do morza. Tak kończą się czasy życia „jak w średniowieczu”. Zostawiamy mieszkańców, gdy zaczynają uczyć się czytać i pisać, mają swojego lekarza (i ateistę), związki zawodowe, przedstawiciela w lokalnych władzach. Nawet dyskryminowanego geja. Coraz częściej migrują z wyspy, wojna światowa włącza ich w globalne problemy, choć już wcześniej uczynił to rynek. 

 

A now the once? Czy wciąż będą tak mówili? „To jakby powiedzieć: już niegdyś. Teraźniejszość spleciona z przeszłością, a znaczy: niedługo, trochę później, w jakimś bliżej nieokreślonym czasie w przyszłości. Jakby i tak nie było żadnej różnicy, jakby czas był tylko jedną chwilą nieustannie zataczająca kręgi wokół samej siebie.”

 

Michael Crummey, Dostatek, przeł. Michał Alenowicz, Wydawnictwo Wiatr od morza

 

 

__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Kinga Dunin
Kinga Dunin
Socjolożka, publicystka, pisarka, krytyczka literacka
Socjolożka, publicystka, pisarka, krytyczka literacka. Od 1977 roku współpracowniczka KOR oraz Niezależnej Oficyny Wydawniczej. Po roku 1989 współpracowała z ruchem feministycznym. Współzałożycielka partii Zielonych. Autorka licznych publikacji (m.in. „Tao gospodyni domowej”, „Karoca z dyni” – finalistka Nagrody Literackiej Nike w 2001) i opracowań naukowych (m.in. współautorka i współredaktorka pracy socjologicznej "Cudze problemy. O ważności tego, co nieważne”). Autorka książek "Czytając Polskę. Literatura polska po roku 1989 wobec dylematów nowoczesności", "Zadyma", "Kochaj i rób".
Zamknij