Miasto

Po co łazić z książkami do parku?

Czytamy mało książek. Stąd pomysł, żeby pokazać, że czytanie jest wspaniałą formą spędzania wolnego czasu latem. I nie tylko.

Letnie czytelnie Krytyki Politycznej narodziły się kilka lat temu. Najpierw w Łodzi na placu Wolności ustawialiśmy w wakacje skrzynki z książkami, stoliczki i wiaderka, które odwrócone do góry dnem służyły za lekkie i poręczne taborety. Później w Toruniu, gdzie na Bydgoskim Przedmieściu wystawiliśmy latem książki w skrzynkach po owocach. Skrzynki zdobyliśmy na targach, w sklepach, znajdowaliśmy przy śmietnikach. Wymyte były świetnym materiałem na stylowe półki na lektury.

W zeszłym roku Letnie czytelnie KP miały już bardziej rozbudowany kształt. W wakacyjne weekendy stanęły w Cieszynie, Białymstoku, Toruniu, Łodzi i Gdyni. Czytelnia działała przy okazji OFF Festivalu w Katowicach, przez cały wrześniowy tydzień byliśmy obecni w Krakowie obok Bunkra Sztuki, a także jednorazowo w Gnieźnie, Kaliszu i Szydłowcu. Przygotowaliśmy bezpłatną gazetę „Kurier Kultura” poświęconą w całości książkom, serwis internetowy „Czytaj dalej” oraz filmy promujące czytelnictwo. Zaprosiliśmy animatorki kultury, żeby nauczyły nas pracy z dziećmi i po krótkim szkoleniu umieliśmy już sami przygotować i poprowadzić warsztaty dla dzieci pt. „Fabryka książki”.

Pomysł na Letnie czytelnie KP jest prosty. Połączyliśmy trzy kluczowe dla nas hasła: lato – które zawsze się miło kojarzy, książki – których czytanie chcemy propagować w miłej wakacyjnej atmosferze, i dzieci – które są niezwykle ważnymi odbiorcami książek. Postawiliśmy na jak najprostsze wykonanie tego pomysłu. Zaprosiliśmy do współpracy artystkę Katarzynę Górną, która zaprojektowała czytelnie. Zadanie nie było łatwe. Czytelnia musiała ładnie wyglądać, ale musiała być przede wszystkim funkcjonalna i… łatwa w rozkładaniu, składaniu i transporcie. Regały na kółkach, lekkie stoliki, leżaki – wszystko to w sobotnie i niedzielne poranki rozstawialiśmy w parkach, na placach czy przy plaży, a wieczorem zbieraliśmy. Graficzka Kasia Błahuta zaprojektowała nam czytelniane logo – proste, nawiązujące do estetyki znaków informacyjnych. O to chodziło, o prostą informację: tu jest strefa „letniego czytania”.

Dzięki temu, że czytelnie działały cyklicznie przez kilka weekendów, trafiało do nich sporo osób. Część przypadkiem, przechodząc obok fontanny, trafiała na leżaki i książki, część wiedziała, że będziemy stać z książkami w parku. W niektórych czytelniach organizowaliśmy spotkania z autorami albo slam poetycki. We wszystkich dzieci mogły nauczyć się, jak samodzielnie wykonać książkę.

W tym roku również rozstawiamy Letnie czytelnie Krytyki Politycznej. Będziemy w Cieszynie przy Moście Przyjaźni, w Białymstoku w Parku Starym im. Księcia Józefa Poniatowskiego, w Toruniu przy fontannie Cosmopolis, w Łodzi i w Sopocie. W czytelniach czekać będą książki dla dzieci, beletrystyka, książki o tematyce społecznej i historycznej, prasa i oczywiście materiały papiernicze, z których dzieci mogą zrobić swoje książeczki.

Letnie czytelnie przynoszą nam masę radości. Ludzie często pytają, czy książki w czytelni są za darmo i czy nam się to opłaca, dzieci z przyjemnością uczestniczą w warsztatach. Wskaźniki czytelnictwa są alarmujące. Stąd pomysł na zawalczenie o ich poprawę poprzez pokazywanie, że czytanie jest wspaniałą formą spędzania wolnego czasu latem. I nie tylko.

Zapraszamy do Letnich czytelni Krytyki Politycznej w całej Polsce:

Białystok, całe wakacje, Park Stary im. Księcia Józefa Poniatowskiego;

Cieszyn, całe wakacje, przed Świetlicą „Na granicy”, ul. Zamkowa 1;

Gniezno, 14 lipca, wyspa na jeziorze Jelonek (aka Weneja);

Lublin, 13 i 14 lipca, na Moście Kultury: Most im. Mariana Lutosławskiego;

Łódź, 14 i 28 lipca (park im. H. Sienkiewicza) oraz 4 i 18 sierpnia (park Staromiejski);

Mielno, przy ul. Lechitów (przy rondzie na Mielenko);

Sopot, całe wakacje przed Zatoką Sztuki oraz na osiedlu w Brwinowie (13 lipca), w Operze Leśnej (20 lipca), w centrum Żeglarstwa i Ratownictwa (27 lipca);

Toruń, całe wakacje, plac Rapackiego (obok fontanny Cosmopolis);

Węgajty, 22-27 lipca, podczas Festiwalu „Wioska Teatralna”.

Polecamy lekturę „Kuriera Kultura #4: Lato 2013 / Książki”. Dostępny jest w całości online.

Projekt „Park książki” realizowany jest przez Stowarzyszenie im. Stanisława Brzozowskiego przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Agnieszka Wiśniewska
Redaktorka naczelna KrytykaPolityczna.pl
Redaktorka naczelna KrytykaPolityczna.pl, w latach 2009-2015 koordynatorka Klubów Krytyki Politycznej. Absolwentka polonistyki na UKSW, socjologii na UW i studiów podyplomowych w IBL PAN. Autorka biografii Henryki Krzywonos "Duża Solidarność, mała solidarność" i wywiadu-rzeki z Małgorzatą Szumowską "Kino to szkoła przetrwania". Redaktorka książek filmowych m.in."Kino polskie 1989-2009. Historia krytyczna", "Polskie kino dokumentalne 1989-2009. Historia polityczna".