Miasto

Łódź, 30 kwietnia: „Niedokończony film”

Projekcja Niedokończonego filmu w reżyserii Yaela Hersonskiego w ramach cyklu Kina Zaangażowanego z Planete Doc. Unikatowy dokument, który udowadnia filmową manipulację, a jednocześnie poprzez zmanipulowane obrazy przywraca pamięć o życiu w warszawskim getcie.  Paweł T. Felis, „Gazeta Wyborcza”
30 kwietnia, poniedziałek, g. 18.00, Świetlica KP w Łodzi, ul. Piotrkowska 101

O FILMIE:
W maju 1942 roku do warszawskiego getta przybyła ekipa filmowa Urzędu Propagandy III Rzeszy. Operatorzy pracowali przez miesiąc, rejestrując sceny z życia ulicy, pokazując skrajną nędzę i świat dobrze odżywionych, wchodząc do zabiedzonych podwórek i wykwintnych restauracji, kreując świat kontrastów i pracując nad „uchwyceniem żydowskiego charakteru”. Zapis odnaleziono zaraz po wojnie, w archiwach filmowych nazistów. Przez lata uważano go za prawdziwy portret życia w warszawskim getcie.

Reżyserka Yael Hersonski postanowiła zbadać okoliczności powstania filmu. 50-minutowy zapis przestudiowała ujęcie po ujęciu, przejrzała archiwa, prywatne zapiski na temat obecności ekipy w getcie, dotarła do materiałów z przesłuchań niemieckiego operatora filmowego, Willy’ego Wista. Mozolna analiza pokazuje, że dokument to jeszcze jedna mistyfikacja propagandy nazistów, a „normalne” życie od początku do końca zaaranżowano, pod bacznym okiem pilnujących porządku esesmanów. Na film składają się wspomnienia i komentarze ocalonych, fragmenty niesławnego filmu, sylwetki uchwyconych w kadrze niemieckich operatorów i przerażone spojrzenia filmowanych mieszkańców getta. Wychwycone przez reżyserkę niuanse przenoszą film na poziom uniwersalny, każą zastanowić się nad naturą i uwarunkowaniami każdego zapisu archiwalnego.
Bohaterami filmu są nie tylko widoczni na ekranie mieszkańcy, ale także kilku ocalonych z Zagłady. Reżyserka konfrontuje ich z niemieckim filmem, wsłuchując się w ich komentarze. „Przechodziłam obok trupów, ale ich nie zauważałam. Nie byłam w stanie niczego poczuć. Jestem szczęśliwa, że dziś mogę płakać, że dziś jestem człowiekiem.” mówi jedna z rozmówczyń.
[opis dystrybutora]

Wybrane nagrody i festiwale:
2010  –  MFF Berlinale
2010  –  Nagroda za „Najlepszy montaż” na FF Sundance
2010  –  Best International Feature Award na Hot Docs w Toronto
2010  –  Nagroda za „Najlepszy scenariusz” na Silverdocs w Waszyngtonie
2010 – Nagroda dla „Najlepszego filmu dokumentalnego”, Nagroda Van Leer i Nagroda Forum Ocalania Audio-wizualnej pamięci na FF Jeruzalem
2010  –  udział w konkursie głównym Millennium Award na 7. Planete Doc Review w Warszawie
2010  –  Nominacja do Izraelskiej Nagrody Filmowej
2010  –  Nominacja do Nagrody Satellite w kategorii „Najlepszy film dokumentalny”

Pokazy organizowane przez Krytykę Polityczną i Against Gravity, dystrybutora filmu.

__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Zamknij