Miasto

„Czarna księga polskich artystów” i „Fabryka sztuki” – dyskusja

W spotkaniu udział wezmą Aneta Szyłak, Mikołaj Iwański i Kuba Szreder.

Zapraszamy na prezentację oraz dyskusję wokół publikacji Czarna księga polskich artystów oraz raportu Fabryka sztuki.

W spotkaniu udział wezmą Aneta Szyłak dyrektorka artystyczna festiwalu Alternativa, współredaktor Czarnej księgi polskich artystów Mikołaj Iwański z Obywatelskiego Forum Sztuki Współczesnej oraz współredaktor Raportu Fabryka sztuki Kuba Szreder z Wolnego Uniwersytetu Warszawy.

11 maja, poniedziałek, godz. 17.00 w siedzibie Instytutu Kultury Miejskiej w Gdańsku, ul. Długi Targ 39/40.

Czarna księga polskich artystów, przygotowana przez środowisko skupione wokół Obywatelskiego Forum Sztuki Współczesnej, ukazuje sformułowaną z perspektywy samych artystów wizję tego, jak powinna być wspierana sztuka współczesna. Pokazuje również jak przebiega walka polskich artystów o poprawę ich statusu i jak ten proces wpisuje się w wieloletnie działania artystów ze wszystkich krajów Unii Europejskiej, Kanady czy USA.

Czarna księga pokazuje różnice między popularnym postrzeganiem artysty i aktu twórczego a rzeczywistością, w której tworzą artyści. Opisuje też związki między polityką kulturalną a problemami zwykłych robotników sztuki – artystów i innych twórców kultury. Rozlicza się z szeregiem mitów towarzyszących pracy twórczej. To swoisty podręcznik, który definiuje, czym jest status artysty, daje artystom do ręki konkretne argumenty do walki o swoje prawa, a politykom i decydentom wiedzę na temat współczesnej kultury.

Raport Fabryka Sztuki. Podział pracy oraz dystrybucja kapitałów w polu sztuk wizualnych we współczesnej Polsce to podsumowanie wyników dwuletnich badań Wolnego Uniwersytetu Warszawy, dotyczących podziału i warunków pracy na polu sztuk wizualnych w Polsce. W ramach badań zespół WUW-u przeprowadził prawie setkę wywiadów z kuratorami, artystkami, pracownikami technicznymi i asystentkami z całej Polski, pod lupę biorąc około dwudziestu projektów artystycznych, które odbyły się w przeciągu ostatnich trzech lat w Polsce. Na podstawie ankiet wizualnych, wypowiedzi ludzi sztuki, analiz instytucjonalnych oraz dyskusji grupowych raport rekonstruuje ekonomię polityczną polskiego obiegu sztuki współczesnej wraz z uzasadniającym ją systemem moralnych przekonań, pragnień i racjonalizacji. Żeby zrozumieć, w jaki sposób zorganizowany jest obecnie obieg sztuki, raport odnosi się do takich pojęć, jak projekt, prekarność, elastyczność, wielozadaniowość, konkurencja i kooperacja, mechanizmy selekcji, kapitał społeczny czy symboliczny.

Komentarze

Uzupełnij wszystkie pola w formularzu.