Miasto

ART.eria – szósty strzał

Wśród gości festiwalu będą w tym roku: Katarzyna Górna, Igor Stokfiszewski, Joanna Wowrzeczka.

Szósta edycja Festiwalu Sztuki Współczesnej w Przestrzeni Publicznej – ART.eria

7 – 11 września, wtorek – niedziela, Częstochowa

Wśród gości festiwalu będą w tym roku:

– Katarzyna Górna – artystka. Ukończyła studia na Wydziale Rzeźby warszawskiej ASP w pracowni prof. Grzegorza Kowalskiego. Twórczość Katarzyny Górnej opiera się m.in. na perspektywie kobiecego spojrzenia na rzeczywistość społeczną oraz symboliczne formy funkcjonowania obrazu kobiety w kulturze. Od 2009 roku współpracuje z Krytyką Polityczną, angażując się w liczne projekty prowadzone w Centrum Kultury Nowy Wspaniały Świat i Krytykę Polityczną. Od 2010 r zaangażowana w działania na rzecz artystów w ramach Obywatelskiego Forum Sztuki Współczesnej (współorganizatorka strajku artystów w 2012 ).

– Joanna Wowrzeczka – absolwentka Uniwersytetu Śląskiego, Wydział Artystyczny w Cieszynie. Zajmuje się malarstwem i socjologią sztuki. Uzyskała stopnie doktora w dziedzinie nauk humanistycznych oraz sztuk pięknych. Uczestniczyła w wielu wystawach indywidualnych oraz zbiorowych, konferencjach naukowych. Wykładowczyni akademicka, społecznica. Generalnie zaangażowana

Igor Stokfiszewski – badacz, uczestnik i inicjator działań z zakresu teatru społecznego, teatru wspólnoty i sztuki zaangażowanej. Współpracował m.in. z Teatrem Łaźnia Nowa (Kraków), Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards (Pontedera, Włochy), niemieckim kolektywem Rimini Protokoll oraz z artystami – Arturem Żmijewskim i Pawłem Althamerem. Jako dramaturg realizował spektakle teatralne w reżyserii Wojtka Klemma, Agnieszki Olsten i Bartosza Szydłowskiego m.in. w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie, Teatrze Studio w Warszawie oraz Teatrze Współczesnym we Wrocławiu. Współkurator działań artystyczno-społecznych w przestrzeniach poprzemysłowychZakłady. Ursus 2014 i Ursus – spacer w czasie (2015). Był członkiem zespołu 7. Biennale Sztuki Współczesnej w Berlinie (2012). Jest autorem książki Zwrot polityczny (2009) i współredaktorem m.in. tomów Built the City: Perspectives on Commons and Culture (2015) oraz Jerzy Grotowski – Teksty zebrane (2012). Członek zespołu Krytyki Politycznej i Komisji „Pracownicy Sztuki” Związku Zawodowego Inicjatywa Pracownicza, wykładowca Instytutu Studiów Zaawansowanych w Warszawie oraz Laboratorium Nowych Praktyk Teatralnych na Uniwersytecie SWPS.

Szczegóły na arteria.kulturoholizm.pl

O festiwalu:

Amerykański filozof Michael Hardt i włoski myśliciel Antonio Negri w swojej książce „Imperium” postanowili poddać intensywnemu badaniu ponowoczesny kapitalizm, trafnie zauważając, że współczesna rzeczywistość pogrążona jest w kryzysie prawa wartości. Negri sformułował teoretyczny projekt dobra wspólnego, czy też raczej „tego co wspólne”, które wywodzi się bezpośrednio ze sfery produkcji, definiowanej współcześnie jako praca biopolityczna. A czym ona jest? Jak twierdzą autorzy „Imperium”, „jest to praca, której wytworami są afekty, relacje społeczne, wiedza, obrazy, informacja, kody, formy życia i podmiotowości, która jest w coraz większym stopniu autonomiczna wobec kapitalistycznej kontroli”. 6 już odsłona Festiwalu Sztuki ART.eria odbywającego się w przestrzeni publicznej Częstochowy, stanie się polem artystycznych, a także biopolitycznych eksploracji badających miejskie obszary tego co wspólne i przede wszystkim społeczne, traktując je, w myśl teorii Hardta i Negriego, jako „niewyczerpane źródło kreatywności i innowacji”. Zaproszeni artyści: Agata Zbylut, Agata Lankamer, Aleka Polis, Alicja Rogalska, Bogna Burska, Emilia Dudziec, Krzysztof Maniak, Maciek Chodziński, Szymon Motyl, Grupa FRiKO zaangażują mieszkańców do aktywnego uczestnictwa w budowaniu platformy wzajemnej komunikacji, która będzie sprzyjać integracji, zaangażowanej rozmowie, jak i wymianie doświadczeń. Różnorodne, interdyscyplinarne realizacje twórców będą aktywizować mieszkańców do podejmowania działań w przestrzeni miejskiej, oswajania i nadawania jej nowych znaczeń. Grupa FRiKO zaprosi publiczność na pięciodniowy piknik w samym sercu Częstochowy, czyli w III Alei, która na co dzień wykorzystywana jest głównie jako strategiczny punkt przejścia, nie wymagający żadnego aktywnego zaangażowania. Szykowanie wspólnych posiłków i grillowanie w centrum miasta stanie się przede wszystkim pretekstem do spotkań, przywracając tej części Częstochowy prawdziwie publiczny charakter. Tymczasem Krzysztof Maniak przygotuje specjalną instalację, wpisującą się w działania land artowych artystów. Maniak stworzy niewielki biały kubik, nawiązujący bezpośrednio do twórczości konceptualnego artysty Sol Le Witta. Zostanie on przysypany ziemią i nasionami trawy. Praca Maniaka będzie powoli poddawana procesom dojrzewania, nieustannej zmiany i wystawiona na działanie natury, nad którą człowiek nigdy nie będzie mógł przejąć absolutnej kontroli. A Agata Zbylut przygotuje realizację o symptomatycznym tytule „Robaczki Świętojańskie”, składającą się z telefonów komórkowych z zielonymi wyświetlaczami, na których ukazywać się będą hasła z transparentów ludzi biorących udział w manifestacjach. Dla artystki robaczki świętojańskie stają się egzemplifikacją tajemnicy oraz obezwładniającego piękna – kuszą i zniewalają wzrok, rozbłyskując zielonymi korpusami na tle ciemnego nieba. Jednakże w kontekście działań Zbylut te niezwykłe owady nabierają również innego znaczenia – stają się symbolem relatywizmu, zacierania granic pomiędzy tym, co dobre, a co złe. Jej instalacja bezpośrednio podważa nieomylność rozumu, jego analiz i spostrzeżeń, co skłoni tym samym publiczność do weryfikacji własnych poglądów. W trakcie tegorocznej ART.erii nie zabraknie również sporej dawki muzyki w wykonaniu Zespołu Nagrobki i Zespołu PMS, jak i okazji do żywiołowych, intelektualnych dyskusji, bo festiwal w przestrzeni publicznej to żywa, aktywna praca na miejskiej tkance, która ma służyć dobru indywidualnemu, dobru wspólnemu oraz przede wszystkim wypracowaniu zdolności do samodzielnego, krytycznego myślenia o otaczającej rzeczywistości.

Zuzanna Sokołowska

Krytyka Polityczna wspiera festiwal ART.eria

Wystawa została dofinansowana ze środków European Cultural Foundation w ramach „Connected Actions for Commons”.

__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Zamknij